מפקד פיקוד הדרום: לא ניסינו להפיל את החמאס

אלוף פיקוד הדרום, שלמה (סמי) תורג'מן, נאם היום (שני) בכנס הבינלאומי ה-15 של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) במרכז הבינתחומי הרצליה, והתייחס לעימות מול חמאס בדרום.

"צריך לזכור ואסור להתבלבל ולא ללכת שבי אחרי סיסמאות כאלה ואחרות - החמאס הוא קודם כל אויב", הבהיר תוגרג'מן, "יעד העל של החמאס לא השתנה. יעד העל הוא לשים קיץ לקיומה של מדינת ישראל. יש לזה שלבים, יש לזה תהליכים, אבל היעד הוא לשים קץ למדינת ישראל ולשלוט בכל השטח הזה".

תורג'מן ציין כי לאור זאת "גם נקודת המבט שלנו זה להחליף אותו, גם בתוך רצועת עזה, אנחנו לא רואים את המצב של החמאס בתוך הרצועה כמשהו שצריך להישאר לנצח".

בהמשך התייחס תורג'מן למצב שנוצר בעקבות מבצע צוק איתן, "בטווח הקצר הרגיעה בדרום וברצועת עזה היא רגיעה שנמצאת בתלות הדדית. ברור לגמרי שהשקט נמצא גם בידיים שלו (של החמאס). התלות ההדדית הזאת גורמת לכך שאתה נמצא במציאות שהיא מורכבת גם במצבי חירום, גם במצב בצוק איתן ובמבצעים קודמים - מצד אחד אתה רוצה להכות קשה מאוד בחמאס כדי שייפגע ותחזיר אותו לנקודת ההתחלה כשהוא מורתע ומוחלש צבאית, ומצד שני אתה לא רוצה שהפגיעה תהיה כל כך קשה שהיא תפיל אותו ותערער את היציבות ברצועה ומן הסתם האחריות והמשילות תהיה עליך. וזה היה חלק מההיגיון בצוק איתן".

עם זאת הדגיש תורג'מן, "למרות שזה היה כך גם במבצעים קודמים, זה לא מבטיח שזה מה שיהיה גם במבצעים הבאים, ואם החמאס יחשוב וייצא מנקודת הנחה ש'לעולם חוסן' בהיגיון האסטרטגי של מדינת ישראל, אני חושב שהוא עושה טעות והוא מסכן את השלטון שלו ואת הפרויקט הזה שהוא בנה בתוך רצועת עזה".