שרן השכל
שרן השכלצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בראיון היכרות מספרת חברת הכנסת החדשה מטעם הליכוד, ח"כ שרן השכל, על תכניותיה הפרלמנטאריות המשלבות מדיניות ואיכות סביבה יחד.

השכל בת ה-31 שנכנסה לכנסת עם פרישתו של דני דנון מהכנסת לטובת תפקידו כשגריר ישראל באו"ם מספרת על עברה כלוחמת במשמר הגבול, כמי שהוכשרה והוסמכה כאחות וטרינרית שיצאה לבתי חולים לבעלי חיים ברחבי העולם כדי לעסוק שם בתחום זה וכמי ששבה לארץ לפני ארבע שנים, אז השתלבה בפעילות הפוליטית בתחילה דרך עבודה עם חבר הכנסת דאז מיקי איתן, ומשם הלאה אל צעירי הליכוד והמאבקים העצמאיים למקום משלה בפרלמנט.

"כשדני דנון התקשר אלי להודיע לי מאוד שמחתי", היא מספרת על הרגע בו נודע לה כי יהיה עליה לעזוב את עיסוקיה לטובת הכנסת. "האו"ם הוא כעת זירה עוינת ואני חושבת שבאמת בחרו את האדם הנכון להילחם עבורנו שם".

השכל שהייתה עד לא מכבר מנהלת שיווק ומנהלת משרד בעסק יצרני, הבהירה לחבריה לעבודה כי האפשרות שהיא תיאלץ לעזוב אותם לטובת הכנסת בהחלט תיתכן, ואכן כך היה.

בהמשך הדברים נשאלה חברת הכנסת השכל כיצד היא רואה את השתלבותה כמי שמגיעה ממפלגת ימין ועוסקת בסוגיות שעד כה נראות כמאפיינות יותר את השמאל, סוגיות של איכות סביבה ופעילות ירוקה. השכל אינה מקבלת את הקביעה הזו וקובעת כי בניגוד למקובל לחשוב הרי שבפועל "דווקא אנשי הימין קידמו מהפכות בנושאים ירוקים וסביבתיים כמו איסור כבד אווז והמהפכה של גלעד ארדן במשרד להגנת הסביבה".

"הרשות הפלסטינית קיבלה הון תועפות רק כדי לבנות את מתקני הטיהור. לאן הלכו הכספים האלה?"
"זה אולי לא פופולארי שהימין מתעסק בתחום, אבל אנחנו מתעסקים בזה. מעבר לזה, הלב שלי היה שם תמיד עם הסביבה ובעלי החיים".

בהמשך ישיר לדברים הללו מציגה השכל את אחת הזירות שהיא מתכוונת להיאבק בה – זירת זיהום הנחלים על ידי הרשות הפלשתינית. "אני עוסקת בכך בחודשים האחרונים - הזיהום והשפכים שמגיעים אלינו מהרשות הפלשתינית. אני חושבת שאסור להפלות בין מזהמים.

"חמור מאוד אם המזהם הוא משלנו ועל אחת כמה וכמה אם הוא מזהם חיצוני. מוזרמים כחמישים מיליון קוב לנחלים שלנו ומשם זה מגיע לים התיכון ולים המלח ויכול לחדור לאקוויפר ההר ויכול לזהם בצורה בלתי הפיכה את מקורות המים שלנו. זה דבר נורא. התמניתי לחברה בוועדת החוץ והביטחון ואני מתכוונת להעלות את הנושא הזה שם".

מוסיפה השכל ומבהירה כי "על פי הסכמי הביניים הם מחויבים לבנות תשתיות ביוב, והם נמנעים בכל פעם מתירוץ כזה או אחר ומסבירים למה מתקני טיהור שפכים לא מופעלים ולא נבנים. מעבר לכך, הרש"פ קיבלה הון תועפות רק כדי לבנות את מתקני הטיהור. אני שואלת לאן הלכו הכספים האלה. אני רוצה להעלות את הנושא הזה לסדר היום הציבורי ומתכוונת להילחם בנושא. לא אפסיק עד שהעניין יוסדר".

השר יעלון מברך את ח"כ השכל

השכל מציינת כי נושא השפכים הבלתי מוסדרים של הרש"פ אינם מתחילים ומסתיימים בעיר רואבי אלא במוקדים רבים נוספים שבהם שפכי הרש"פ מוזרמים ללא בקרה וללא פיקוח והדבר מביא להרג צמחיה ומניבים מחלות - שדי לזכור את מחלות הקישון כדי להבין ולהפנים את חומרתם.

כחלק מראיון ההיכרות נשאלה חברת הכנסת החדשה אודות עמדותיה סביב המו"מ המדיני. זאת בעיקר לנוכח עברה כמי שעבדה יחד עם מיקי איתן המתויג כסמן שמאלי בליכוד בעוד המפלגה כולה נראה כי פנתה ימינה. לדבריה היא עצמה אינה ממתגת את עצמה בימין או בשמאל של המפלגה שכן תנועת הליכוד מכילה בתוכה מגוון עמדות ודעות.

"אין לנו על מה לדבר כעת עם הפלשתינים. שיפסיקו את זריקות האבנים, שיפסיקו לעודד את הטרור"
באשר לסוגיה עצמה היא אומרת כי "יש ליישב את הארץ לא רק ביו"ש אלא גם ביו"ש וגם בנגב ובצפון כל עוד זה קורה במסגרת החוק. בנוסף לזה אני סומכת על ראש הממשלה והמהלכים שלו. צריך לפעול בהתחשב למהלכים הדינמיים של המזרח התיכון ולפעול קודם כל לפי הצרכים הביטחוניים של מדינת ישראל".

"אין לנו על מה לדבר כעת עם הפלשתינים. שיפסיקו את האלימות, את זריקות האבנים, שיפסיקו לעודד את הטרור ולקרוא כיכרות על שם מחבלים ושהידים, ואחר כך אולי נוכל לשבת ולדון".

ולסיום ביקשנו לדעת מה מקור השם 'שרן' שאינו שירן ואינו שרון והיא השיבה כי אכן במקור אמור היה שמה להיות שרון שכן אביה רצה שכל אחת מבנותיו תיקרא על שם אזור בארץ, אך מאחר והיא נולדה בקנדה ביקשה אמה לשנות מעט את השם כדי שיוכל להשתלב בסביבה והשם שרן נקבע ונותר עד היום.