ממצאים שטרם נחשפו לציבור. האפוד של יוני נתניהו, מתוך התערוכה
ממצאים שטרם נחשפו לציבור. האפוד של יוני נתניהו, מתוך התערוכהמרכז מורשת רבין, תל אביב, אוצר התערוכה: אבנר אברהם

'מבצע יונתן'

מרכז מורשת רבין, תל אביב

אוצר התערוכה: אבנר אברהם

39 שנים חלפו מאז מבצע אנטבה, אך נדמה שאין ישראלי שלא מתמלא גאווה כשמזכירים אותו.

תערוכה מיוחדת עם ממצאים נדירים הוצגה עד לאחרונה בבניין המוסד, ונחשפה רק בפני אנשיו ואורחיהם.

אוצרת התערוכות במרכז רבין בתל אביב, ד"ר נורית לווינובסקי, ביקרה בה והצטערה לגלות שרק מתי מעט יכולים להיחשף אליה. היא החליטה להרים את הכפפה ולהעביר את התערוכה למרכז רבין, היות שהוא היה ראש הממשלה בזמן המבצע.

לאחר שעברה תהליך של שדרוג והרחבה נפתחה לאחרונה התערוכה במיקומה החדש. בתערוכה מוצגים מסמכים, תמונות, סרטים וחפצים שלא נחשפו לציבור מעולם, והיא מציגה את הדרמה האנושית במלואה דרך עיני החטופים, לוחמי צה"ל, שירותי הביטחון וממשלת ישראל. לאורך מסלול ציר הזמן של תאריכי ההתרחשויות, ניתן להתרשם במקביל ממה שעבר על שני הצדדים. צד ימין מוקדש למה שעבר על החטופים, וצד שמאל מספר את השתלשלות העניינים בארץ באותו הזמן ומתמקד במאמצי החילוץ. נקודות ההשקה הן כמובן שני האולטימטומים של החוטפים.

שני גילויים חדשים בתערוכה הם שחברת סולל בונה הישראלית היא זאת שבנתה את שדה התעופה באנטבה, ארבע שנים קודם לכן. אך המוסד לא ידע אם המבנה נשאר באותו מצב עד שגב' מורנו (סבתא של עמנואל מורנו הי"ד), ששוחררה יחד עם הנתינים הזרים בעזרת הדרכון הקנדי שלה, שרטטה את התרשים המדויק של שדה התעופה. יש גם צרור תמונות שהגיעו בדקה ה‑90 ממטוס קל של המוסד, שאישר שאין טילים באזור שדה התעופה ושצבא אוגנדה שומר על מסלול הנחיתה.

בין שלל הממצאים המוצגים: מפות עם מסלול הטיסה החל מנתב"ג, דרך אתונה שביוון – שם עלו החוטפים למטוס, עצירת תדלוק בלוב ונחיתה באנטבה שבאוגנדה, פרסום ראשון של החלטת הממשלה ההיסטורית המאשרת את המבצע, יומן שכתבה אחת החטופות, חבילת קלפים למשחק והתפילין של הנוסע עקיבא לקסר, שעברו בין כל הנוסעים.

"המלאכים בלבן", כך כונו החיילים בעקבות הכובעים הלבנים שלבשו כדי שיקלו את זיהויָם. כובע למזכרת מוצג גם הוא בתערוכה, לצד האפוד של יוני נתניהו הי"ד. לקראת סיום מוצג קולאז' ענק שמוקדש לכל המפקדים שהשתתפו במבצע, כולל תמונה בפרסום ראשון של דן שומרון שצולם בהרקולס בדרך חזרה.

סרט אנימציה של במאי קנדי, אשר מלווה בעדויות מוקלטות של החטופים ושל הלוחמים שהשתתפו במבצע, כמו גם פינת זיכרון ליוני נתניהו וארבעת הנוסעים שנרצחו – משלימים את התמונה. המבקרים בתערוכה מצוידיים בזוג אוזניות המלוות באופן אינטראקטיבי את הביקור ומעשירות אותו משמעותית.