השרה מירי רגב
השרה מירי רגבצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

1

הגדרת משחקי הכדורגל בשבת כעבירה על החוק על ידי שופטת בית הדין לעבודה אריאל גילצר כץ, היא משב רוח מרענן בימים של חום מעיק ואובך מחניק.

כבר עשרות שנים שהסטטוס-קוו בענייני דת ומדינה משתנה כמעט אך ורק לכיוון החילוני. הלכות חדשות שנקבעות בבתי המשפט מכרסמות עוד ועוד בתחולתם של חוקים שנועדו להכניס קצת צביון יהודי לרשות הרבים הישראלית. והנה הפלא ופלא, מבית המשפט לעבודה יוצאת אמירה שמשמעותה חיזוק שמירת השבת ומיעוט בחילול שבת.

אפשר אולי להבין את הזעקה על כך ששופטת בערכאה נמוכה גורמת לשינוי סדרי בראשית הנהוגים כאן כבר עשרות שנים, אלמלא העובדה שעד היום המחנה החילוני נהנה מלא מעט פסיקות שהיטו את כף המאזניים לכיוון שלו. וגם הפסיקות המהפכניות הללו בדרך כלל לא התקבלו בהרכב מורחב של בית המשפט העליון.

כך למשל אילה פרוקצ'יה, לימים שופטת בית המשפט העליון, הייתה עדיין שופטת שלום כאשר החליטה שלרשות מקומית אין סמכות לאסור פתיחת בתי עסק בשבת באמצעות חוק עזר עירוני. אין ספק שההחלטה הזאת הייתה מהגורמים העיקריים לפריצת חומת השבת, עד למצב כיום שבו לצערנו בתי עסק רבים פתוחים ברחבי המדינה ביום השבת.

דוגמה נוספת: שופטת שלום שומרת מצוות, תמר בר-אשר צבן, הפכה את החוק האוסר הצגת מוצרי חמץ למכירה בחג הפסח לאות מתה. עשרים שנה לאחר שהחוק נחקק, היא החליטה שמכירת מוצרי חמץ בתוך חנות איננה בגדר הצגת חמץ למכירה בפומבי, שאותה אוסר החוק.

לגופו של נושא המשחקים בשבת, השופטת וילצר-כץ הציגה נימוק משכנע לשינוי המתחייב לדעתה בסטטוס-קוו. לא החוק השתנה ולא פרשנותו, אלא המציאות - גם אם השינוי קרה כבר לפני עשרות שנים ומבלי שרשויות אכיפת החוק טרחו לתת את דעתם על כך. הסטטוס-קוו של משחקי כדורגל בשבת נוצר בימים שבהם הספורטאים היו חובבנים ששיחקו לשם הנאה, אתגר וכבוד - ואת פרנסתם מצאו בעבודה אחרת. מרגע שהספורטאים הפכו למקצוענים שמשחקם אומנותם, החוק אוסר להעסיקם בשבת בלי קבלת היתר מיוחד. פשוט והגיוני, ועדיין צריך אומץ רב כדי לומר זאת, ועל כך יש להצדיע לשופטת האמיצה.

2

מלבד שחקני הכדורגל עצמם, ענף הכדורגל בישראל מפרנס עולם מקצועי שלם של עסקני ההתאחדות לכדורגל, מאמנים, מנהלי קבוצות, עיתונאי ושדרני ספורט ועוד פונקציונרים רבים. בשלב זה השופטת הורתה לא לקיים בשבת רק את משחקי הליגה הלאומית, שבשנים האחרונות לא שוחקו בשבת וכעת ביקשה הנהלת הליגה לקיים חלק מהם בשבת. שחקני הליגה הלאומית התקוממו ועתרו נגד ההחלטה, והשופטת קיבלה את עתירתם באופן זמני עד למתן החלטה סופית, תוך שהיא מביעה את דעתה בדבר אי-החוקיות של עצם קיומם של משחקי כדורגל בשבת.

השופטת לא הורתה דבר לגבי משחקי ליגת-העל והליגות האחרות, משום ששחקניהן לא הגישו עתירה. אבל ממסד עסקני הכדורגל ועיתונאי הכדורגל נזעק נוכח דברי השופטת, שמאיימים לשמוט את הקרקע החוקית מתחת למשחקים שמתקיימים בשבת. ראשי ההתאחדות דרשו הסדרה חוקית של המשחקים כאן ועכשיו, והודיעו על השבתת המשחקים החל מהשבת הקרובה, כדי ללחוץ על שר הכלכלה אריה דרעי להוציא להם היתר עבודה בשבת.

3

אריה דרעי הוא האחרון שיכול להוציא היתר כזה. כאדם מאמין ושומר מצוות שמחויב להכרעתם ההלכתית של רבני מפלגתו, אין מצב שהוא יסכים לתת הכשר לחילול שבת פומבי והמוני שכזה. וכיו"ר תנועת ש"ס, המבקשת להחזיר עטרה ליושנה בקרב בני עדות המזרח, מתן הכשר למשחקי כדורגל בשבת יחתור תחת עצם הצדקת קיומה של מפלגתו.

אין זה סוד שדווקא בקרב שחקני הכדורגל המצטיינים, יותר מאשר בענפי ספורט אחרים, יש רוב ברור לבני עדות המזרח. רבים מהם גדלו בעיירות פיתוח ובשכונות מצוקה של העולים ממדינות ערב בשנות המדינה הראשונות, ששלטונות מפא"י ביקשו להעביר אותם דרך כור היתוך ולהחליש את זיקתם לדת. אחד הגורמים המרכזיים שתרמו להתרופפות שמירת הדת בקרב בני עדות המזרח הם משחקי הכדורגל בשבת. אחרי עשרות שנים של שחיקה דתית, שהפכה רבים מבני עדות המזרח למי שהולכים בשבת בבוקר לבית הכנסת ואחר כך למגרש הכדורגל - כפי שתיאר זאת הנשיא רובי ריבלין - באה תנועת ההתחזקות הדתית שהמשבר הנוכחי סביב המשחקים בשבת הוא תוצאה ישירה שלה.

רוב שחקני הכדורגל מהליגה הלאומית וגם שחקנים רבים מליגות אחרות רוצים להחזיר לעצמם את השבת שלהם. הם כבר לא מקבלים את התכתיב לפיו משחקי כדורגל צריכים לבוא על חשבון הזכות שלהם לשבות ממלאכה בשבת כמצוות התורה, ולעשות את השבת במנוחה בחיק משפחתם. תנועת ש"ס קמה כדי לחולל ולחזק את ההתחזקות הדתית הזאת. היא אולי לא רוצה להרגיז את בוחריה שאינם דתיים ולא הייתה יוצאת מיוזמתה לשנות את הסטטוס-קוו, אבל לאחר שהשופטת החליטה מה שהחליטה - אריה דרעי לא יוציא בשביל עופר עיני את הערמונים מהאש.

4

את מה שלא יעשה דרעי מנסים לעשות מירי רגב ויהודה וינשטיין. כשרת הספורט, רגב לא יכולה להישאר אדישה להשבתת הליגה. מצד שני, כליכודניקית ומסורתית היא אמורה להתייחס בחיוב לנושא שמירת השבת. וכך הולכת ומתגבשת לה פשרה מפא"יניקית מבית היוצר של הליכוד. ראשית, היועץ המשפטי וינשטיין מודיע שהוא לא מתכוון בעתיד הנראה לעין לאכוף את החוק כפי שפירשה אותו השופטת. כי שלטון החוק הוא אמנם עיקרון מקודש, אבל תלוי איזה חוק. חוקים שמאחוריהם עומדת תפיסה דתית – מצווה לעקוף ולא לאכוף.

רגב מצדה מציעה להפוך את עניין שמירת השבת לנתון לבחירתם של השחקנים או של הקבוצות. מי שלא ירצה לשחק בשבת – לא יכריחו אותו. מי שירצה לשחק – יהיה רשאי לשחק.

אם יתקבל המתווה שמציעה רגב, התוצאה תהיה ששחקנים שמעוניינים לשבות בשבת ייחשפו ללחצים ולפיתויים כדי שלא יפריעו לקבוצתם לשחק בשבת. שחקנים שיתעקשו לשמור שבת ימשיכו להידחק לפינה ומעמדם ייפגע. וכמובן תוחמץ ההזדמנות לשים קץ למצב המצער של חילול שבת פומבי והמוני שכזה.

ערב ראש השנה, זמן שבו מתקבלות החלטות על שינוי לטובה, מן הראוי ששרת התרבות והספורט לא תסתפק במועט, ותנצל את ההזדמנות שנפלה לידיה כדי למצוא חלופה למשחקי הכדורגל בשבת. לאחר שאפילו אורי מלמיליאן, כוכב העבר המיתולוגי וכיום מאמן כדורגל, אמר בריאיון ל'בשבע' לפני שבועיים שביטול משחקי הכדורגל בשבת רק יועיל, מן הראוי שמירי רגב תמצא את הדרך להעביר את כל משחקי הכדורגל לימות החול.

לתגובות: [email protected]