הרב אורי זוהר
הרב אורי זוהרבועז לב-ארי

1. דקות ארוכות הוא עמד על קברו של אריק איינשטיין ועיניו זלגו דמעות: "היית נר שמפיץ אור. היית סגור מהמציאות הרעה והנוראה. מתוך השירים ראו את הנשמה שלך", ספד הרב אורי זוהר אחריו.

לנוכח עוצמת החיבור שגילה עם ישראל לאריק איינשטיין ולשיריו, זוהר התקשה לשמור על אדישות, והמשיך: "הנשמה היהודית יודעת לזהות את הטוהר והטוב שיש בעולם ולגלות מה מזויף ומה אמתי. גם מי שלא הכיר את איינשטיין הרגיש שפה יש נשמה טובה ואצילית".

לימים התדפק זוהר על דלתו של אריה דרעי והבהיר לו: "אם לא תלמד שעה אחת ביום, אתה תתנוון. אל תתעוור ותסתנוור מהמעמד שלך עכשיו"
זו הייתה אחת הפעמים הבודדות בשנים האחרונות שזוהר דיבר עם כלי התקשורת. למרות שנחשב לאייקון תרבות ול'חיית טלוויזיה' בזמנו, מאז חזרתו בתשובה גזר זוהר על עצמו שתיקה. הוא סירב להתראיין ולהתארח והתנזר מכל קשר אל עולם המדיה והתקשורת. ביקש להישאר ספון בחדרו, "כדי להספיק את שבזבזתי במשך ארבעים שנה", כלשונו.

2. פטירתו של איינשטיין העניקה הבלחה קלה לדמותו המרתקת של הרב אורי זוהר. האיש, שהיה בדרן, במאי ושחקן קולנוע מרכזי בתרבות הישראלית של שנות השישים והשבעים, והאחראי בין היתר לכמה מנכסי צאן הברזל של הקולנוע הישראלי, ביצע בשלהי שנות השבעים את המפנה הגדול בחייו וחזר בתשובה, לתדהמת חבריו בתעשייה ומעריציו הרבים.

היו אלה שנים שבהן תופעת החזרה בתשובה כמעט ולא הייתה. זוהר היה אז בשיא פריחתו בענף הבידור: הוא השתתף בפסטיבלים, הגיש תוכניות הגיגים ברדיו, העלה מופעי יחיד ועם הקמת הטלוויזיה הישראלית החל להנחות וליצור תוכניות טלוויזיה.

חזרתו בתשובה הכתה בהלם את כולם. ההלם היה כל כך גדול עד שהוליד סדרות, ספרים ושירים בהשראת חזרתו בתשובה. בין היתר סדרת הטלוויזיה 'לוויתן בחוף שרתון' בכיכובו של אסי דיין, עסקה ב'בוהמיין' חוזר בתשובה בהשראתו. הסופר בנציון פירר שגולל את סיפור חזרתו בתשובה בספרו: 'אורי חוזר בתשובה', וכמובן, שירו של אריק איינשטיין משנת 1984, 'הוא חזר בתשובה', שנתפש בציבור כיצירה על אובדן החבר הטוב.

אריק היה חכם והבין שיש דברים בגו, לכן הוא לא רצה לשמוע את דבריו של הרב זילברמן. אבל אני הייתי 'פראייר' - ישתבח שמו, זה מראה לנו כמה לפעמים הכי חכם להיות טיפש
3. מאחורי חזרתו בתשובה עמד הרב יצחק שלמה זילברמן. לפני כשבע שנים, בריאיון נדיר שהעניק לתקשורת החרדית סיפר זוהר על אותם ימים: "לא היה חסר לי כלום, זה התחיל מאתגר אינטלקטואלי שאותו הציב בפניי מורנו ורבנו. זה היה במסיבה שעשה חבר שלנו בירושלים, רבי אריה יצחק, לשם הגענו כל החבורה, אני, אריק איינשטיין, שיסל, שלום חנוך. אריק היה חכם והבין שיש דברים בגו, לכן הוא לא רצה לשמוע את דבריו של הרב זילברמן. אבל אני הייתי 'פראייר' - ישתבח שמו, זה מראה לנו כמה לפעמים הכי חכם להיות טיפש".

השינוי ניכר עד מהרה בהליכותיו של זוהר. בתוכנית הרדיו 'ציפורי לילה' בגלי צה"ל החל לנהל שיחות עם מאזינים בנושאי דת ובתוכנית הטלוויזיה שהגיש – 'זה הסוד שלי', כבר הופיע כשהוא חבוש בכיפה ועטור בציצית.

4. אחד מהמנהיגים הציבוריים ברחוב החרדי שעמו התיידד זוהר, היה יו"ר ש"ס, אריה דרעי. הקשר ההדדי בין השניים החל עוד כשהיה האחרון שר צעיר בממשלת ישראל. לדברי חבר משותף, לימים התדפק זוהר על דלתו של דרעי והבהיר לו: "אם לא תלמד שעה אחת ביום, אתה תתנוון. אל תתעוור ותסתנוור מהמעמד שלך עכשיו. אם לא קשורים בתורה, מתנוונים". דרעי השיב בחיוב לבקשת זוהר.

החיבור בין השניים בתחילת שנות האלפיים הוליד את תוכניות היהדות והתשובה בתחנות הרדיו הפיראטיות שאותם הגישו במשותף. כאשר דרעי נכנס לכלא מעשיהו היה זוהר בין מקימי ישיבת 'שאגת אריה' מחוץ לכותלי בית הכלא.

5. במרוצת השנים חבר הרב זוהר לארגון החרדי-ליטאי 'לב לאחים' העוסק בקירוב לבבות לדת ישראל וברישום ילדים חילוניים למוסדות תורניים. בהמשך הפך לאיש חינוך וליועץ מיוחד במגזר החרדי לזוגות 'חוזרים בתשובה' ולנוער נושר.

לפני כעשור ניגש זוהר למנהיג הציבור הליטאי, הרב אהרון לייב שטיינמן, וביקש לחדול מפעילותו הציבורית, בנימוק כי הוא מעוניין לדאוג לעצמו "למקום טוב בעולם הבא"
מקורביו מספרים שלפני כעשור ניגש זוהר למנהיג הציבור הליטאי, הרב אהרון לייב שטיינמן, וביקש לחדול מפעילותו הציבורית, בנימוק כי הוא מעוניין לדאוג לעצמו "למקום טוב בעולם הבא" ולכן - רצונו ללמוד תורה במשך כל היום.

הרב שטיינמן התעקש שזוהר ימשיך בפעילות ציבורית וזוהר אכן הסכים להמשיך בכך, אך בחר לצמצם את שעות תרומתו הציבורית לטובת לימוד תורה.

אורי זוהר הפך במרוצת השנים למודל לחיקוי לצעירים חילוניים המבקשים לחזור בתשובה ולהתקרב ליהדות. המורשת של זוהר מסמלת את החתירה העקבית בחיפוש אחר האמת הרוחנית.

את המורשת הזו הוא מעצב גם כיום, מחדרו הקט והפשוט בירושלים, כשבמשך רוב שעות היום הוא ספון בין ספריו, משלים את הקודש והקדושה שפספס בארבעים שנות בוהמה.

היכנסו למגזין המלא