יאיר לפיד
יאיר לפידפלאש 90

נתניהו צדק וטעה. הוא נכשל והצליח.

איך זה ייתכן? נתניהו צדק בכך שיצא למאבק נגד הסכם הגרעין עם איראן.

זהו הסכם בעייתי ומלא סיכונים, והוא מאיים קודם כול על ישראל. אבל הוא טעה לגמרי בדרך שבה ניהל את המאבק.

היום ברור כבר שהנאום בקונגרס היה טעות קריטית עם מניע פוליטי ברור. הרי אם נתניהו רצה לגייס את הקונגרס נגד ההסכם, הוא צריך היה לנאום שם לפני חודש, ולא במרץ 2014. אז למה חבריו הרפובליקנים סידרו לו לנאום אז? כי היו כאן בחירות, והם היו חייבים לו אחרי שהוא ניסה לעזור למיט רומני בבחירות 2012.

בנוסף לכך, נתניהו טעה בכך שפיצל את הקהילות היהודיות, גרר את שדולת איפא"ק למאבק שפגע בכוחה, עצבן את כל המפלגה הדמוקרטית ופתח סכסוך אישי מר עם הנשיא ומזכיר המדינה. ואם כל זה לא מספיק, בא מבחן התוצאה: הוא הפסיד. אחד האישים המקורבים ביותר לאובמה אמר לי: "מה שהנשיא רצה, וקיבל, הוא ניצחון על נתניהו לא בנקודות אלא בנוק-אאוט".

הנוק-אאוט הזה גרם לנו נזק משולש: ראשית, הוא יצר קרע מול הממשל, שלא יתוקן כל עוד נתניהו ראש הממשלה. שנית, הוא לא אִפשר לישראל להשפיע על ההסכם במקומות שבהם התנהלות אחרת הייתה גורמת לשינויים עמוקים: בסוגיית הפיקוח, במנגנוני הוועדה המשותפת ובשת"פ המודיעיני. ושלישית, הוא פגע עמוקות בהרתעה הביטחונית של ישראל. מדינות ערב יודעות היום שישראל וארצות הברית כבר אינן קרובות כמו בעבר. הקִרבה הזאת, עד היום, הייתה חלק דרמטי בהרתעה הישראלית.

אז במה הוא הצליח? נתניהו הוא מכונה פוליטית משומנת, ובנושאים כאלה גם ציניקן מושלם, והוא ידע היטב שבזירה הישראלית הפנימית הוא לא יכול להפסיד. אובמה הוא הנשיא האמריקני השנוא ביותר בתולדות המדינה, והמריבה איתו רק מוסיפה לנתניהו קרדיט בקהל הבוחרים שלו. במקום שיצטרך להסביר לישראלים איך הפך לראש הממשלה הישראלי הכי פחות פופולרי בעולם בכל הזמנים, הוא יכול לטעון בפניהם שהוא משלם מחיר על מאבק צודק. זה עדיף לנתניהו, אבל לא לנו. מה שאנחנו צריכים זה ראש ממשלה אחראי שהיה מוריד את הטונים, נכנס לפרטים בתוך ההסכם, משנה את מתווה הפיקוח, משפיע על מבנה הוועדה המשותפת, דואג למטרייה ביטחונית מתאימה להסכם, וגם מאחה את הקרעים עם יהודי ארצות הברית. האם אפשר היה לעשות זאת? ברור שכן. רק לא עם נתניהו ליד ההגה. 

       

ח"כ יאיר לפיד

יו"ר 'יש עתיד'