חנכו את הקו. כץ ונתניהו
חנכו את הקו. כץ ונתניהוצילום: ששון תירם

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, חנכו הבוקר (חמישי) את קו רכבת הנגב, הכולל מסילה כפולה, באורך של כ-70 קילומטרים, מאשקלון ועד באר שבע.

במסגרת הפרויקט, הקימה רכבת ישראל שלוש תחנות רכבת חדשות: שדרות, נתיבות ותחנת אופקים הצפויה להיפתח בעוד כחודשיים. תחנה חדשה תחבר את תושבי ערים אלה למרכזי התעסוקה באשקלון ממזרח, ובאר שבע וקרית גת ממערב, באמצעות מערך רכבות חדיש ובטיחותי וללא פקקים.

במקביל סיכם הבוקר השר כץ עם שר האוצר, משה כחלון, כי נוסעי רכבת הנגב משדרות, נתיבות, אופקים ויישובי הסביבה, יזכו להנחה בגובה 50% מעלות כרטיס הנסיעה לכל מקום בארץ, למשך השנתיים הקרובות (עד סוף 2017).

סוכם כי השרים יבחנו את מדיניות הממשלה בנושא לגבי ההמשך. השר כץ ציין כי מהלך זה נועד לעודד את ההתיישבות בערי הפיתוח בנגב, ולהגדיל את מספר התושבים ועסקים באזור.

שר התחבורה מסר כי החל ממוצאי השבת הקרובה ניתן יהיה להגיע לראשונה ברכבת, מאשקלון לבאר שבע, בתוך כ-50 דקות בלבד. זאת במסגרת רכבת הנגב.

בנסיעת הבכורה של הרכבת, השתתפו גם יו"ר דירקטוריון הרכבת, חוסאם בשארה, מנכ"ל רכבת ישראל, בעז צפריר, ראשי הערים של שדרות, נתיבות ואופקים וראשי מועצות אזוריות שבתחום הרכבת.

רכבת ישראל תפעיל מאשקלון לבאר שבע כ-25 רכבות ביום, לכל כיוון, בתדירות של שתי רכבות בשעה, בשעות השיא. זמן הנסיעה משדרות לבאר שבע (צפון) יעמוד על 32 דקות בלבד, ומשדרות לאשקלון על 13 דקות בלבד.

מנתיבות לבאר שבע (צפון) יעמוד זמן הנסיעה על 23 דקות, מנתיבות לאשקלון על 22 דקות בלבד, מאופקים לאשקלון, יעמוד זמן הנסיעה על 30 דקות ומאופקים לבאר שבע 15 דקות בלבד.

תחנת הרכבת בשדרות, שהוקמה בעלות של כ- 56 מיליון שקלים, הינה תחנת הרכבת הממוגנת ביותר בישראל ואחת היפות בארץ. התחנה נבנתה על פי סטנדרטים גבוהים ומחמירים, וכוללת מעבר תת קרקעי וגג ממוגן. במסגרת הפרויקט נסלל כביש גישה, הוקמה כיכר חדשה ושביל מיוחד לרוכבי אופניים ולהולכי רגל, ממכללת ספיר לתחנה וסמוך לתחנה, הוקמו שני מגרשי חניה עם 400 מקומות.

תחנת הרכבת בנתיבות הוקמה בעלות של כ- 50 מיליון שקלים. בתחנה 250 מקומות חניה ועוד כ- 300 מקומות נוספים מתוכננים בהמשך. אל התחנה מובילים שבילי אופניים ומסלול הליכה ייעודי מהעיר נתיבות. התחנה שוכנת סמוך לשכונה חדשה, הכוללת מאות יחידות דיור.

תחנת הרכבת באופקים, הצפויה להיפתח כחודשיים לאחר חנוכת הקו, שוכנת בצמוד לאזור התעשייה בעיר. עיריית אופקים מתכננת שכונה חדשה, המיועדת לזוגות צעירים בסמוך לתחנה.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ציין כי מדובר בבשורה חשובה לתושבי הדרום, שתשנה את פני המציאות של התושבים. "קו הרכבת בין אשקלון לבאר שבע יאפשר לאלפי נוסעים להגיע מידי יום במהירות ובנוחות לבאר שבע ותל אביב וירחיב את אפשרויות התעסוקה של התושבים" אמר כץ.