מרב מיכאלי
מרב מיכאליצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

יו"ר סיעת העבודה ח"כ מרב מיכאלי ברכה בצהריים (ראשון) את יו"ר מפלגת ''יש עתיד'', יאיר לפיד, שהציע לאמץ את יוזמת השלום של הליגה הערבית, הצעה שנתמכת כבר שנים על ידי מפלגת העבודה.

''מי שהביא לנו את הזועביז גילה עכשיו שכבר 13 שנה יש הצעה לפתרון הסכסוך על השולחן", כתבה מיכאלי בעמוד הפייסבוק שלו. ''אני רוצה לברך את יאיר לפיד שגילה את יוזמת השלום של הליגה הערבית ומצטרף למפלגת העבודה והמחנה הציוני שכבר שנים דוגלות במו"מ על בסיס היוזמה למען בטחון ישראל, סוף הסכסוך ושלום עם שכנותינו''.

היא הזכירה כי יוזמת השלום של הליגה הערבית הוצעה לישראל בשנת 2002. ''היא מציעה נורמליזציה מלאה עם כל מדינות ערב עם מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 67׳ ופתרון מוסכם בירושלים ולפליטים. לפני שנתיים הסכימה הליגה גם לחילופי שטחים. זה טוב ליהודים, אבל ישראל מעולם - מעולם! לא ענתה ליוזמה הזאת''.

לטענת ח"כ מיכאלי, יוזמת השלום של הליגה הערבית היא ''פתח לפתרון אמיתי וכולל'' שהוא אינטרס ישראלי ראשון במעלה. ''המחנה הציוני ומפלגת העבודה הכירו בכך וכבר מזמן זה חלק מהמצע שלנו. ברוך הבא, יאיר. מעניין מה תגלה מחר'', הוסיפה.

לפיד בבר אילן

בנאום מדיני שנשא הבוקר ח"כ יאיר לפיד באוניברסיטת בר אילן, הוא הציג את חזונו לפתרון הסכסוך הערבי-ישראלי

"במהלך השנה האחרונה אני מקדם את רעיון ההסדר האזורי כדי להוביל לשינוי אסטרטגי במצבה של מדינת ישראל. הסדר אזורי ישקם את מעמדנו הבינלאומי, יביא ליחסים דיפלומטיים ומסחריים עם מרבית מדינות ערב, יביא לסיום הסכסוך עם הפלשתינים, ויהווה מכפיל כוח כלכלי ובטחוני שיאפשר לנו לעצב לנו ולילדינו עתיד טוב הרבה יותר", אמר לפיד.

''היפרדות מן הפלשתינים, שתותנה בסידורי בטחון נוקשים, תציל את האופי היהודי של מדינת ישראל ותאפשר לנו להיערך, יחד עם מדינות ערב המתונות, למול ארגוני הג'יהאד העולמי ולמול החשש שהסכם הגרעין עם איראן יאפשר לה להגביר את מאמציה להפוך למעצמת טרור אזורית", טען יו"ר מפלגת יש עתיד.

התכנית שהציג לפיד להסדר אזורי מבוססת על ועידה אזורית שתנהל את הדיון על בסיס היוזמה הסעודית. "הוועידה צריכה לקום על בסיס הצהרה משותפת שתוביל להסדר אזורי. מסגרת הדיון בוועידה תהיה היוזמה הסעודית-ערבית מ-2002, שאושררה מחדש בוועידת ריאד ב-2007.

''אפילו אם לא מסכימים עם כל מילה ביוזמה הסעודית – ויש בה גם סעיפים בעייתיים שאני לא יכול לקבל - מדובר ביוזמה חשובה שיכולה לשמש כמסגרת ראויה למו"מ. ישראל לא צריכה הייתה להותיר אותה ללא שום תגובה במשך 13 שנה''.