זקן, קשיש
זקן, קשישThinkstock

תופעה מבישה: ילדים להורים קשישים וסיעודיים המעוניינים לבלות בחג "ברוגע", מאשפזים את האב הקשיש בבתי חולים ברחבי הארץ כביכול בחשש להסתבכות רפואית.

התופעה המכוערת הזו נחשפה הבוקר ב'ידיעות אחרונות'. הצוותים הרפואיים מכנים את התופעה כ"סינדרום החגים" ובשפה בוטה, "מדובר בשיטה של הילדים להיפטר מהוריהם בערבי חג על ידי אשפוז, או סירוב לשחרר מאשפוז".

"אין מנהל חדר מיון או מחלקות אשפוז, בעיקר פנימיות, שאינו מכיר לצערו היטב את התופעה הזאת", אמר פרופ' פיני הלפרן, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי איכילוב. "על פניו לפחות, מדובר במשפחות שרובן ככולן נורמטיביות. לחלקן יש גם יכולות כלכליות נאות. הן פשוט מחפשות את הבינגו הכפול - דרך להיפטר מההורה וניקוי המצפון בידיעה שבבית חולים כבר ידאגו לכל צרכיו".

"בערב חג המיון מתמלא בבנים מסורים, שמלווים את אחד מהוריהם עם תלונות כלליות בצורה מחשידה: 'יש לאבא חולשה', או 'היה לאמא בבוקר חום', או ש'חלה פתאום ירידה מנטלית'. על אף שזה נשמע לנו מוכר וחשוד, חובה עלינו להתייחס לתלונות ברצינות ובכובד ראש, והקשיש עובר סדרת בדיקות ראשונית", הסביר פרופ' הלפרן.

הסיטואציה המביכה ביותר מתרחשת כשהילדים מקבלים את התוצאות שם מתברר כי ההורה בריא לחלוטין. "אני נתקל במגוון תשובות, שהבוטה מביניהן היא: 'אני עומד מולך ואני אומר לך שאני לא לוקח אותו. מה תעשה לי?' הצרה היא שכלום. ידיי כבולות.

''הוא נעלם ומשאיר אותי עם קשיש מושפל, שבהיעדר פתרון ממסדי מניח את הדעת אני נאלץ, באופן הכי מיותר, להעביר אותו לאשפוז סרק בפנימית", תיאר פרופ' הלפרן.