נחל השופט
נחל השופטצילום: קובי פינקלר

לטייל בחול המועד. ברגל? ברכב? כל אחד בדרכו הוא. אבל, לא כל אחד מסוגל ויכול להכל. בוודאי לא אלו המוגבלים בהליכה.

רעות גולדשטיין מייסדת ויו"ר עמותת Myinspire שמנגישה ומסייעת לאוכלוסיית בעלי המוגבלויות הבוגרת לקבל את כל המידע והידע בכל תחומי החיים  ממליצה לגולשי ערוץ 7, על 3 מסלולי טיול נגישים לכל המשפחה בשלושה מוקדים בארץ.

1. צפון - נחל השופט

איפה? נחל השופט מתחיל מהמושבים רמת השופט ועין העמק ומסתיים בנחל הקישון. הנחל הוא נחל איתן וזורם כל השנה, יוצא מקיבוץ עין השופט ומתחבר לנחל הקישון.

מה במקום? לאורך המסלול מפל מים, מערות, תחנת קמח ישנה ושפע של צמחיה כגון: הרדוף, ערבה, פטל קדוש ועוד. המסלול קל, מעגלי וסלול ברובו, אורכו כ2 ק"מ, מתאים למשפחות עם עגלות, רוכבי אופניים, למתניידים בכסאות גלגלים, מוגבלי הליכה ועיוורים. לאורך כל המסלול יש "מפרצונים" עם ספסלים שמתאימים לעצירה למנוחה או לאכילה. לבאים עם ילדים מומלץ לבוא עם בגדי ים ובגדים להחלפה, אפשר לרחוץ ולשחק במי המפל.

איך מגיעים? נוסעים על כביש 70 ופונים ליוקנעם. נכנסים למושבה ועוברים אותה. בין יוקנעם לקיבוץ הזורע פונים ימינה לדרך עפר ונוסעים עד שמגיעים לחניון חרובים המכיל גם מקומות חניה לנכים. שם חונים ומתחילים את המסלול, או ב-Waze "חניון חרובים".

2. בנימינה - רמת הנדיב

איפה? רמת הנדיב שוכנת בין זיכרון יעקב לבנימינה, מדובר בפנינה של טבע המוקדשת להנצחת זכרו של הברון בנימין (אדמונד) דה רוטשילד.

מה במקום? הטיול במסלול הוא מעגלי במהלכו מבקרים המטיילים בגנים המרהיבים סביב אחוזת הקבר ובנקודות תצפית מרהיבות לחוף הים. המסלול מתאים למשפחות עם עגלות, לכסאות גלגלים ולמוגבלי הליכה. בנוסף, בגן יש מסלול נגיש ללקויי ראייה. הטיול בגנים אורך כשעה, במהלכו ניתן לעצור ולערוך פיקניק. מומלץ להתעדכן בשעות הפתיחה של הגנים כמו כן, כבדי ראייה המעוניינים לפתוח את מפת התבליט בגן הריחות מתבקשים לתאם מראש בטלפון 0462981111 .

איך מגיעים? הכניסה לרמת הנדיב נמצאת בכביש 652, בין זיכרון יעקב לבנימינה. במקום מוצב שלט המפנה לכיוון מערב אל רמת הנדיב, במקום חנייה מסודרת לכלי רכב. למי שמעדיף, אפשר לנסוע לבנימינה ברכבת ומשם להגיע עם אוטובוס לכיוון זיכרון יעקב (קווים 70,202,222,708,871,872) ואז ללכת ברגל 1.5 ק"מ עד המקום.

3. דרום – יער חרובית

איפה? יער חרובית מתפרס על פני 8,000 דונמים, בין כפר מנחם ומושב גפן, בלבו נמצאת נקודת המפגש בין שני נחלים - נחל האלה מדרום ונחל תמנה מצפון.

מה במקום? בכניסה ליער ישנם שבילים וחניונים וכאשר מעמיקים פנימה מגיעים לפארק הלוחם. בתוך הפארק, רחבות ושבילים רבים המתאימים במיוחד לבעלי מוגבלויות, מתקני ספורט, מתקנים לקליעה לסל ומתקני כושר גופני אשר כולם מותאמים לנכים ובעלי כסאות גלגלים. המתקנים הוצבו על משטח עשוי גומי, המקל על תנועה והתניידות עם כסאות גלגלים באזור. שביל היוצא מהפארק הוכשר והונגש למטיילים בעלי כסאות גלגלים ואף ללקויי ראייה בעזרת אבני שפה מיוחדות העוזרות בהתמצאות. מסלול מומלץ נוסף למשפחות ולעגלות הוא "שביל ההורים" הנמשך לאורך של כמאתיים מטרים מתוך הפארק והוא נגיש לחלוטין. בפארק קיימים גם שבילים נוספים אשר אורכם המרבי הוא 1.5 קילומטרים וניתן לעשותם במסלול מעגלי.

איך מגיעים? כדי להגיע אל יער חרובית יש לנסוע על כביש 40 (כביש גדרה – קריית מלאכי) וממנו לפנות אל צומת ראם (המכונה "מסמיה") לכיוון מזרח. בכיוון זה תמשיכו על כביש 3 מרחק נסיעה של 700 מטרים עד שתפנו ימינה לכיוון קיבוץ כפר מנחם, לכביש 383. כשני קילומטרים לאחר הכניסה לקיבוץ תוכלו לראות פנייה ימינה ישירות ליער חרובית.