דני דיין
דני דייןצילום: פלאש 90

קבוצת אנשי שמאל ישראלים פנו לאחרונה לממשלת ברזיל, באמצעות שגרירי ברזיל בישראל וברשות הפלסטינית, בבקשה שברזיל תדחה את מינויו של דני דיין, יו"ר מועצת יש"ע לשעבר, לשגריר ישראל במדינה, כך מדווח "הארץ".

מדובר בבקשה חריגה מאוד, במיוחד על רקע העובדה שבקבוצת אנשי השמאל שהעבירה את הפנייה חברים גם שלושה שגרירים ישראליים לשעבר.

לטענת חברי הקבוצה, אם תקבל ברזיל את דיין לשגריר ישראל בתחומה, יהיה בכך כדי לתת לגיטימציה בינלאומית למפעל ההתנחלויות.

השגרירים לשעבר שחברים בקבוצה הם מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, אלון ליאל, ששימש גם כשגריר ישראל בדרום אפריקה וכממונה על שגרירות ישראל בטורקיה, שגריר ישראל לשעבר בדרום אפריקה אילן ברוך ושגריר ישראל לשעבר בפריז אלי בר-נביא.

נציין כי על פי הפרוטוקול הדיפלומטי רשאית מדינה שלא להסכים לקבל אליה שגריר מסוים מטעם מדינה אחרת, ובמקרה כזה מינוי השגריר לא יוצא לפועל, אולם מדובר בצעד יוצא דופן במיוחד, שמתרחש רק במקרים נדירים.

במקביל לפנייה מטעם הקבוצה הישראלית פועלים שורה של ארגונים בברזיל נגד מינוי דיין לשגריר במדינה. במשרד החוץ של ברזיל טרם הגיבו רשמית לפנייה הישראלית למינוי דיין לשגריר, אולם ההערכות הן כי הסיכוי שמינויו ידחה קטנים.

סגנית שר החוץ ח"כ ציפי חוטובלי (הליכוד) הגיבה הערב לסערה ואמרה, "דני דיין הוא האיש הנכון בעת הזאת לייצג את ישראל בברזיל.

"הרקורד הציבורי המרשים שלו של עשייה אידיאולוגית עומד לזכותו ולא לחובתו כאשר הוא בא לייצג את עמדת הממשלה הנוכחית שתומכת בזכותנו להתיישבות ביהודה ושומרון".

לדברי חוטובלי ישנם גורמים פוליטיים שעמדתו של דני דיין לא נוחה להם, ובשל כך פועלים נגד מינויו. "אני מתייצבת לצד ראש הממשלה במינוי חשוב זה, ושמחה על כך שדיין מייצג את עמדת הממשלה ועמדות רוב הציבור בישראל".