"גבורה זו מסירות נפש"

ח"כ לשעבר, יעקב כץ (כצל'ה), שירת בסיירת שקד במהלך מלחמת יום הכיפורים כשפרצו הקרבות הקשים יחידתו הוצבה בגזרת מצרים, סמוך לתעלה.

בשיחה עם ערוץ 7 לרגל יום כיפור ולציון 42 שנים לפרוץ המלחמה הנוראה הוא מספר על הרגעים הקשים הצרובים בזיכרונו, "הרגע הקשה ביותר שחוויתי, הצוות שלי היה צוות הסיור של אריק שרון, זה היה כשהמטוסים המצרים הפציצו את הכוחות שלנו, כאשר הם יורדים עלינו ראשונה וממטירים עלינו יעף ראשון, יעף שני, יעף שלישי ויעף רביעי ואין זכר למטוסים ישראלים באוויר.

זה היה נראה מוזר וגרם להשתוממות גדולה וזה היה רגע שהיה קשה לעכל אותו כי תמיד ידענו שחיל האוויר הוא הפנינה הוא היהלום שבכתר ותמיד יש לנו מטריה אווירית - והתחושה שאין חיל אוויר הכתה אותנו בתדהמה".

כצל'ה שנפצע קשה מאוד ביום השמיני למלחמה מתאר את הגבורה שראה בעיניו, "גבורה זו מסירות נפש שבמציאות נורמלית אתה לא תראה אותה ולא תשמע עליה. למשל בימים החיילים שהיו במעוזים הוקפו בחיילים מצרים שחצו את התעלה ופתאום החיילים הישראלים מצאו את עצמם לכודים ומוטשים תחת הפגזות אין קץ וכוחות צה"ל לא מגיעים לחלץ אותם.

באחד המעוזים היה בחור שהיה אחראי על הקשר ושידר מתוך המוצב והוא דיווח ללוחמים בעורף מה קורה בתוך הלחימה והוא זועק לעזרה ואומר שהם מחזיקים מעמד ונלחמים והוא לא הפסיק לשדר עד שככל הנראה כדורים של האויב הכריעו אותו. הדיווחים שלו היו גבורה שלא נתפסת במצב של היום". 

לשאלה האם הוא רואה הבדל ברוח הלחימה בין ימי מלחמת יום כיפור להיום הוא עונה באריכות, "אמנם 'בכל דור ודור קמים עלינו לכלותינו', ולכן בכל דור מתגלים כוחות חדשים ובעלי יכולות מיוחדות ואפשר לראות מעשי גבורה. אני חושב שבתקופה ההיא לפני ארבעים שנה, הדברים היו טבעיים יותר, אמנם היה חסרון של קצת ברדק וחוסר סדר, אבל המוטיבציה הייתה במסגרות ברורות יותר, לאומיות יותר ופחות מבולבלות.

נראה לי שהיום יש התרחקות מהאידאליזם היותר צרוף, אבל בקרבות תמיד מוצאים את הרוח והעוז המיוחד שיש בחיילים הארץ-ישראלים, שארץ ישראל ממלאת אותם בחיות מיוחדת ,ובסופו של יום יש מעשי גבורה לא פחות ולפעמים אפשר להתקנא בהם".

במשך השנים ניטש וויכוח עז סביב השאלה האם מלחמת יום כיפור בסופו של דבר היא ניצחון או מפלה צבאית, ליעקב כץ כאיש מאמין התשובה ברורה, "אנחנו אומרים בתפילה 'בעל מלחמות זורע צדקות' בסופו של דבר סיימנו את המלחמה הזו מספר קילומטרים מדמשק ומספר קילומטרים מקהיר. התחושה של הכישלון של המלחמה הוא של חוסר הארגון וחוסר ההכנה גם של אותם מפקדים שחשבו שכל העולם מונח בכף ידם, אבל לא ידעו לקרוא מודיעין, 'עיניים להם ולא יראו אזניים להם ולא ישמעו', כי הרי כל הנתונים היו".

אני כאיש מאמין, מאמין שכל מלחמה ומלחמה כאשר אנחנו מדברים על תוצאותיה אנחנו רואים שהכנענו אותם. אמנם יש כאלה שזוכרים רק את הצל, את המראות הקשים ואת התוצאות הקשות, ואני חש את זה ארבעים שנה אחרי, אני נפגעתי, ויש משפחות שאבדו את יקירהן. אני חושב שמלחמת יום הכיפורים הקפיצה את מדינת ישראל עשרות מונים בחשיבה במערכות צבאיות, באחריות, בהבנת התפקיד שלנו באזור. גם הגדילה הכמותית והרוחנית של עם ישראל מאז מלחמת יום כיפור עלתה. המלחמה שינתה את כל המהות הישראלית".