ד"ר דוד בוקעי
ד"ר דוד בוקעיצילום: חזון לאומי

מי הארגונים שמשגרים את הרקטות בעזה?

"כמו בכל העולם הערבי והאסלאמי יש בעזה ארגונים שנקראים סלפיים, שבסיסם האידיאולוגי-דתי הוא כמו תנועת האחים המוסלמים, אך הם הקצינו. בנוסף לכך, ההשפעה של דח'א - מדינת הח'ליפות האסלאמית, שעדיין נקראים בטעות דאע"ש - מתעצמת בכל מקום, כולל בישראל. כל הקבוצות הללו משלחות טילים על ישראל".

מה העילה לירי לעבר ישראל?

"בעזה מתנהל מאבק פוליטי על השליטה והוא לובש ממדים אלימים, דבר רגיל בתרבות הערבית-אסלאמית. האמצעי הטוב ביותר לזכות בתמיכת האוכלוסייה הוא החצנה כנגד האויב".

יש קשר בין הירי ובין המצב הפנימי ברצועה?

"הירי הוא פוליטי. זהו מאבק לעוצמה ולשלטון. המצב בעזה מצוין לעומת 80 מדינות בעולם ומיליארד איש, על פי נתוני האו"ם, שמרוויחים פחות משני דולר ליום. דבר זה נכון בכל ממד: בריאותי, השכלתי, תעסוקתי. מצבם טוב יותר לעומת מדינות ערביות אחרות".

מדוע החליט נשיא מצרים להילחם במנהרות?

"מצרים מנהלת מאבק הרואי בשלוש חזיתות: בסיני מול ארגון אנצאר בית אל-מקדס, שמזדהה עם דח'א; בחלק המערבי של מצרים, הגובל בלוב, מול קבוצות דח'א אחרות; ובתוך מצרים מול ארגוני האחים המוסלמים שהוצאו שם מחוץ לחוק. המאבק במנהרות נועד למנוע את הסיוע של חמאס והתנועות בעזה לארגונים בסיני ובתוך מצרים".

מה צריכה ישראל לעשות?

"על ישראל לתמוך במצרים בכל מחיר, לוגיסטית, מודיעינית ואפילו צבאית. לשלטון א‑סיסי אני קורא 'ההפיכה המבורכת'".

כיצד תשפיע הפגיעה במנהרות על יחסי הכוחות בתוך עזה?

"אסור להבחין בין קבוצות מתונות לקיצוניות כביכול. אין דבר כזה, אלא בתדמית המראה המערבית המטופשת. צריך לפגוע בכולם. האוכלוסייה נפגעת, אבל האוכלוסייה רגילה לכך".

למהלך נגד המנהרות תהיה השפעה על ישראל?

"אני בספק אם המהלך המצרי יצליח מעשית, ובכל מקרה יש כאן תואַם אינטרסים מובהק בין ישראל למצרים, ולכן כל פעולה היא מוצלחת. ישראל צריכה לקחת יותר ולפעול צבאית, בלי ייעוץ של יועצים משפטיים שמנהלים את המדינה בכל התחומים ואף אחד לא בחר בהם".