חשף את הסוד הגלוי. השר ארדן עם נתניהו בכביש 443
חשף את הסוד הגלוי. השר ארדן עם נתניהו בכביש 443צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90

הקבינט המדיני-בטחוני שהתכנס הערב (חמישי) החליט על שורת צעדים במסגרת המאבק בטרור האבנים, הזיקוקים ובקבוקי התבערה.

"ראשית חידדנו את ההוראות פתיחה באש", סיכם ראש הממשלה נתניהו את ישיבת הקבינט, "עד לאחרונה השוטרים נהגו לפתוח באש רק כשנשקפה סכנת חיים לשוטרים עצמם, מעתה, הם יורשו לפתוח באש וידעו שיש להם זכות לפתוח באש כשהם עומדים בפני סכנת חיים לאדם כלשהו".

נציין כי לפי נוהל הפתיחה באש החדש, השוטרים לא יצטרכו לזהות אם מיידה האבנים הוא קטין או בגיר, ויוכלו לפתוח באש ברגע שיש סכנת חיים.

בנוסף הוחלט להטיל עונשי מינימום של ארבע שנות מאסר לבגירים שזורקים בקבוקי תבערה, אבנים או חפצים קטלניים אחרים. כמו כן אישר הקבינט להשית קנסות מוגדלים וקנסות מינימום על קטינים שיעסקו בטרור ועל הוריהם. לצד זאת קבעו שרי הקבינט המדיני-ביטחוני כי ישללו קצבאות מהורים לקטינים ששוהים במאסר בגין פעילות טרור.

"ההחלטות האלה יחולו על כל אזרחי ותושבי ישראל", הבהיר נתניהו. "אנחנו מתכוונים לשנות את הנורמה שהתבססה כאן, שבמדינת ישראל אפשר להשליך את החפצים הקטלניים והרצחניים הללו ללא מענה וללא סיכול. זה ישתנה.

"אני מבקש לומר דבר מה נוסף על הר הבית", הוסיף ראש הממשלה והבהיר "אנחנו שומרים על הסטטוס קוו, לא אנחנו מפרים אותו, כל האמירות שמפזרים על כוונתנו לפגוע במקומות הקדושים לאיסלאם הן הבל הבלים. לא אנחנו משנים את הסטטוס קוו, מי שמכניס מטעני צינור עם חומר נפץ למסגדים הם אלה שמשנים את הסטטוס קוו.

הוא הדגיש כי "נפעל לשמור על החוק, על הסדר, על השקט. אנחנו אומרים זאת לכל שכנינו ואנחנו קוראים גם לרשות הפלסטינית להפסיק את ההסתה הפרועה".

"פעם ראשונה שבמקום שאבא שלי נרצח"

לשכת העיתונות הממשלתית ערכה הבוקר סיור לעיתונאים מהעיתונות הזרה המוצבים בישראל בעקבות גל הטרור הפוקד את ירושלים בתקופה האחרונה. במהלך הסיור פקדו העיתונאים את המקומות בהם אירעו פיגועי טרור בירושלים בתקופה האחרונה, ובין היתר את המקום בו נרצח אלכסנדר לבלוביץ' הי"ד בלילה הראשון של ראש השנה.

בנו של אלכסנדר, ניר, הגיע גם הוא למקום כדי ליטול חלק במאמץ ההסברתי, וסיפר לערוץ 7 מעט על תחושותיו, "נכנסתי ישר פנימה אבל זו בעצם הפעם הראשונה שלי במקום שאבא שלי נרצח".

ניר הוסיף ושיתף, "התחושות הן תחושות של עצב, תחושות של פספוס, אני חושב שזאת המילה הכי מדויקת למצב שבו אנחנו נמצאים. ברגע אחד הבן-אדם הכי חשוב לך בחיים נעלם לך מהחיים ואתה מרגיש פספוס, ואתה שואל את עצמך למה? למה זה קורה? למה זאת סיטואציה שמגיעה לך או לנו?"