ישראייר
ישראיירצילום: פלאש 90

אנשי חברת ישראייר דרשו להוריד צעירים ערבים מטיסה לאילת בשל "שיקולי ביטחון" ותקנות, שלמעשה אוסרות על הטסת חמישה ערבים יחד.

ערוץ 2 דיווח הערב כי הצעירים ניהלו מאבק משפטי במשך שלוש שנים וטענו לאפליה - ובשבוע שעבר בית המשפט חייב את החברה לפצות את הצעירים בכמאה אלף שקלים.

על פי הדיווח בחודש אוגוסט 2012 ביקשו חמשת הצעירים לעלות על טיסת ישראייר מאילת. לאחר שעברו את שלב הבידוק הביטחוני ועלו להתיישב במטוס, הבחינו הנוסעים כי ההמראה מתעכבת. כעבור מספר דקות של המתנה נקרא אחד מהם לגשת לפתח המטוס, שם הסבירה לו נציגת צוות הביטחון כי לנוכח הנחייה ביטחונית האוסרת על הטסת חמישה בני מיעוטים יחדיו – יהיה עליו על אחד מחבריו לרדת מהטיסה.

בית משפט השלום בראשון לציון התרשם כי בטענותיהן נתלו שתי הנתבעות בהנחיות ביטחון חסרות גיבוי ראייתי, ופעלו באופן שרירותי תוך ניצול לרעה של סמכויותיהם בתחום הביטחון ללא כל הצדקה עניינית ומתוך מטרה להסדיר טיסה של נוסע אחר על חשבון בן מיעוטים.

"הנתבעות חטאו כלפי התובעים בהפרת חוק איסור ההפליה, והפלתה את התובעים על בסיס מוצאם", כתבה השופטת ד"ר אורלי סורוקר בפסק הדין. "הנתבעות חטאו כלפי התובעים גם בעוולות נזיקיות כלליות, בכך שלא כיבדו את הזכות החוקתית לשוויון במתן שירות ציבורי, השפילו את התובעים ברבים ופגעו בכבודם. יהודים ולא יהודים הם אזרחים שווי זכויות וחובות במדינת ישראל".

"מעבר לכך, לא רק שערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית אינם דורשים הפליה על בסיס דת ולאום, אלא שאוסרים הפליה ומחייבים שוויון בין דתות ולאומים", ציינה השופטת. 

מחברת ישראייר נמסר בתגובה: "מערך הביטחון והאבטחה של התעופה הישראלית ובכלל זה חברת ישראיר מנוהל ומכוון על ידי השב"כ. לישראיר אין כל השפעה על תהליכי הבידוק. התהליך הביטחוני איננו מבוצע על ידי עובדי ישראיר לא בארץ ולא בחו"ל". מרשות שדות התעופה נמסר: "רש"ת אחראית לשלומם של 20 מליון נוסעים בשנה ופועלת בהנחיית הגורמים המנחים בישראל. הרשות תלמד את פסק הדין".