ריבלין בהלווית לביא

הרב נחמיה לביא (41) מירושלים שנרצח בפיגוע בצאת שבת בעיר העתיקה בירושלים הובא בצהריים (ראשון) למנוחות בגבעת שאול בירושלים. נשיא המדינה, רבנים ואישי ציבור משתתפים בהלוויה. 

הלווייתו של הנרצח השני בפיגוע, אהרן בניטה, תתקיים ב-13:30 בהר המנוחות.

הנשיא ריבלין קרא לעם ישראל לעלות לרגל ולהגיע לכותל המערבי, "הרב נחמיה, נהרגת למען עמך וארצך. כמורה כרב וחייל וכאב. במסירות הנפש שלך השארת צוואה של האהבה והקרבה לילדך שלעולם לא ישכחו את הגבורה שלך וגם העם בישראל לא ישכח.

"אנו נמצאים במאבק קשה יום-יומי ומתמשך. כאבי הבניין והגדילה היו ועדין כאבים עזים. אלו כאבי תופת של ממשל. אויבינו יודעים להכאיב לנו אך לא לנצח אותנו. נגיע לכל המרצחים והמסיתים ונכה בהם מכה קשה".

בנו היתום של הרב נחמיה אמר "אבא לא נרצח. אבא נהרג במאבק עם הצורר. יצא מהבית להגן ונפל בקרב". הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו ספד, "רצת בגופך להציל, לסייע וקיימת בגופך מצווה 'בגופך' כמו מצוות הסוכה. ריבונו של עולם אנחנו עומדים בנסיונות אבל איזה שמחת חג יש לנו? ליתומים והאלמנות? הרב נחמיה אנחנו עומדים כאן מול מיטתך במקום לשמוח בשמחת חג...איזו מן שמחה שילדים שואלים איפה אבא? ילדים שקורעים להם את בגדיהם?".

אנחנו בכאב אך בקומה זקופה. כל ניסיון לפגוע בנו או להדיר הוא נדבך נוסף בבניין ירושלים
ראש עיריית ירושלים נר ברקת ספד לרב נחמיה, "ללא היסוס ובגבורה הלכת לסייע כאשר שמעת צעקות. היית גיבור כארי. איש ירושלים ברמ"ח איבריו. אמש נרצחת בדם קר בשל שנאה יוקדת. המסיתים לרצח ברשות הפלסטינית הם שהניפו את הסכין יחד עם אותו רוצח רק בשל היותנו יהודים. אנחנו בכאב אך בקומה זקופה. כל ניסיון לפגוע בנו או להדיר הוא נדבך נוסף בבניין ירושלים.

"אני קורא לכל אזרחי ישראל אל לנו לתת למרצחים את מבוקשם וחובה עלינו לבוא לירושלים ולמקומות הקדושים ולהבהיר לאויבנו שדרכם לא תיצלח ורק תחזק אותנו. עם ישראל כולו עומד לצידכם בכאב גדול ובנחישות גדולה".

הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת עטרת ירושלים, ספד לרב נחמיה, "נפלת על ישוב ירושלים. הרב נחמיה היה מאוהב בתורה, למד ולימד, והעמיק וקיים. אפשר להניח ספר תורה על ידו ולומר קיים זה מה שכתוב בזה. מידותיו הנפלאות. מאוהב בארץ ישראל ומאוהב בעם ישראל. נפלת כחייל בלי מדים. כולנו חיילים בלי מדים. נעמת לי מאוד ידידי הרב נחמיה. מבטיחים לך שנמשיך ללמוד תודה בלב ירושלים. שום דבר לא יפחיד אותנו, אנחנו יותר חזקים. ריבונו של עולם שעשה לנו זאת יתן כוח לאלמנה ולילדים להינחם להתחזק ולהמשיך הלאה עד הגאולה השלמה".

אביו של נחמיה סופד לו

אביו של נחמיה, יחזקאל, ספד לבנו, "נחמיה הצדיק שלנו בלי כל עיכוב והיסוס רצת להציל משפחה. בקרב הזה עלית הסערה השמימה. ביום זה הושענא רבה עלית למרום, מאז לימודך בישוב בית אל, מרכז הרב ועטרת כוהנים ושירות בצבא בכל המקומות, עשית את המיטב וידעת מה פרושו של 'זמן' לנצל בללמוד וללמד בשמחה. סיפרת לנו שהיית בקו בחברון, 'בניין האומה ואהבת חינם' היה על חגורת הנשק שלך. אהוב על הבריות ועל המקום. שבעת ילדיך הטהורים...אבא שלכם צדיק גדול אמיתי".

נטע, אשתו של נחמיה הי"ד, ספדה לו, "אתה הרוג מלכות. אתה לא נחמיה שלנו אתה של כל עם ישראל. היית בעל ואבא נהדר. היית חבר, בעל מידות. ידעת שירושלים היא לא רק חלום אלא ביתנו ממש ורצית לגור ללא מורא במקום - בעיר העתיקה. הקשיים היו אתגר והערצנו אותך. נתת כוח לכולנו וחוויות טובות. היית רוצה שכולנו יבינו כמה חשוב  לגור שם. ה' נתן לנו אותך ולקח אותך. תהיה מליץ יושר על כל עם ישראל ותתפלל על כולנו".

הרב נחמיה לביא הי"ד
הרב נחמיה לביא הי"דשיע בראונר

לביא, אב לשבעה, גדל בישוב בית אל ועבר לעיר העתיקה לפני 23 שנה. הרב לביא ישב בביתו הסמוך לזירת הפיגוע כשלפתע שמע את זעקותיה של אדל בנט ויצא אל המקום בריצה. הוא הבחין באדל מדממת ובבעלה אהרון מוטל פצוע במצב אנוש. הרב לביא החל להיאבק במחבל אך זה הצליח לדקור ולפצוע אותו אנושות.

לאחר מכן חטף המחבל את נשקו של לביא ופתח בירי לעבר עוברי אורח בזמן שניסה להימלט מהמקום. מהירי נפצע קל ברגלו בנם הפעוט של בני הזוג בנט. בשלב זה החלה אדל לרוץ לעמדת משטרה סמוכה ולהזעיק את הכוחות. השוטרים פתחו במרדף אחר המחבל, שבסופו נורה למוות.

לפנות בוקר נער בן 15 נפצע בינוני, לאחר שנדקר על ידי מחבל בצומת הרחובות הנביאים וחיל ההנדסה. המחבל נורה על ידי שוטרים ונהרג. הנער הפצוע פונה על ידי צוותי מגן דוד אדום לבית החולים שערי צדק כשמצבו יציב.

ראש הממשלה נתניהו המריא הלילה מניו יורק לישראל, ועם שובו ארצה, יכנס דיון בטחוני בהשתתפות שר הביטחון, השר לביטחון הפנים, הרמטכ"ל וראש השב"כ.