ספר תורה לע"נ שלושת הנערים
ספר תורה לע"נ שלושת הנעריםצילום: אלירן אהרון

בחג שמחת תורה האחרון רקדו יהודים מ-16 קהילות נידחות בעולם עם ספרי תורה מחודשים שהועברו אליהם על ידי גמ"ח 'בית ישראל'.

במהלך כל ימות השנה נוהג הגמ"ח לחדש ספרי תורה ישנים שיצאו מכלל שימוש בקהילות יהודיות שונות ברחבי העולם. לאחר שיפוץ ותיקון הספרים, מקבלים ספרי התורה 'חיים חדשים' ועוברים לקהילות יהודיות צעירות ותוססות שזקוקים לספר תורה.

"התורה היא לא לבו של העם היהודי", צוטט הרב משה קוטלרסקי, יו"ר המרכז לענייני חינוך ומי שעשה רבות להתרחבותו של הגמ"ח באתר החב"די 'שטורעם'. "בכל פעם שקהילה מסוימת מקבלת ספר תורה משלה, זה כאילו שאותה קהילה קיבלה לב חדש, חיוניות חדשה, תחושה של חיבור וקביעות".

על פי האתר, מאז הוקם הגמ"ח לפני 4 שנים, נשיא הארגון ר' בנציון שאנוביץ, דאג להשאלתם של 90 ספרי תורה לקהילות שונות ברחבי העולם. כאשר במחזור האחרון נשלחו ששה-עשר ספרי תורה, מרביתם לבתי חב"ד. שאנוביץ מדגיש שהוא שולח ספרי תורה לכל קהילה יהודית נזקקת שיכולה לספק בית בטוח לספר התורה וכמובן שהשימוש בו יהיה רק על פי ההלכה.

"מלבד העבודה הכרוכה במציאת ספרי תורה ישנים וקהילות הנזקקות לספר תורה, שאנוביץ מפנה את ספרי התורה הישנים אל צוות של סופרי סתם שיתקנו בדקדוק רב כל ספר תורה, זאת בשל העובדה שרבים מאותם ס"ת לא היו בשימוש שנים רבות ודורשים שיפוץ נרחב".

שאנוביץ סיפר ששלוחים רבים הודו לו על ספרי התורה שניתנו להם בהלוואה לזמן ארוך, מה שמאפשר להם להחזיק את ספר התורה לטווח ארוך מבלי דאגה תמידית של חיפוש אחר ספר תורה. "הרבה מהם אמרו לי שזה נותן להם זמן להתרכז בדברים חשובים אחרים הקשורים בניהול קהילה", הוא אומר.

"הרבי מחב"ד תמיד רצה וביקש מאיתנו להוסיף במעשים טובים ולהגדיל ולפתח את מה שאנחנו עושים. רשימת הפניות גודלת מיום ליום ואנחנו משתדלים לעשות הכל בכדי לספק את צרכיהם של כל הקהילות הזקוקות לעזרתנו".