כוחות הביטחון לאחר פיגוע קודם בצומת תפוח
כוחות הביטחון לאחר פיגוע קודם בצומת תפוחצילום: פלאש 90

מעיין עייש, תושבת יצהר שקריאותיה לחיילי צה"ל סיכלו שלשום (שלישי) פיגוע דקירה בצומת תפוח, קוראת לציבור הרחב לשמור על ערנות ודריכות ולא לחשוש מלהתריע כשקיים חשש של סכנה.

עייש מספרת כי הגיעה לצומת תפוח ברכבה כדי לאסוף טרמפיסטים ואז "ראיתי את האנשים עומדים בטרמפיאדה ונער ערבי עובר, קצת מהסס, מתקרב יותר מדי ואנשים הולכים אחורה ונבוכים ולא יודעים מה לעשות. לא נעים להם לגרש מישהו סתם כך", היא מספרת.

שניות לאחר מכן אמרה לה מכרה שאולי נכון להתריע מצעדיו החשודים של הנער. ברגע זה גם נפלה מידו של הנער השקית שהחזיק בידו ובתוכה סכין יפנית. עייש עצמה החלה בקריאות לעבר החיילים שהיו בסמוך. "אמרתי לחיילים שיתפסו אותו. הם היו דרוכים ותפסו אותו", היא אומרת ומספרת כי בבדיקה ראשונית התגלה כי מתחת לחולצתו הייתה שקית נוספת וגם בה סכין אחת או מספר סכינים.

להערכתה של עייש מדובר בעוד אחד מאותם נערים פלשתיניים המושפעים מההסתה הפלשתינית וחולמים להיות גיבורים עם ביצוע פיגוע כזה או אחר.

בדבריה קוראת עייש לציבור הרחב לפקוח עיניים, לשמור על דריכות ועל עירנות, לא לחשוש מאי נעימות כזו או אחרת במקרה של התרעת שווא ולהפוך ממצב של קרבן חסר הגנה למציאות של יכולת תגובה. היא מספרת על תקופה קשה קודמת, לפני כעשרים שנה, תקופה בה התחזק החשש מחדירת מחבלים לישובים, "זו הייתה הרגשה נוראית לדעת שמישהו יכול להיכנס אליך לבית ולירות בך עם קלאצ'. הדבר הראשון שעשיתי היה רשיון בנשק, ולקחתי את הילדים שלי לעשות מטווח. אמרתי להם איפה הנשק נמצא והבהרתי שאני אמורה להשתמש בו אבל אם יש צורך שידעו מה לעשות. כך עברנו ממקום של קרבן למקום שבו יודעים מה לעשות".

לדבריה של עייש אין צורך בהכרח להמתין ליום בו יורד הגיל המותר לאימוני נשק, וכבר כעת ניתן ונכון לשלוח ילדים ובני נוער לשיעורי הגנה עצמי וקרב מגע כדי לחזק בהם את היכולת להגיב למתרחש סביבם. "אנחנו במאבק על המקום שלנו ועל הזכות שלנו על הארץ", היא מזכירה ובאשר לאירוע אתמול בצומת תפוח ולטענה לפיה מדובר בסך הכול בסכין יפנית, טענה שעשויה להישמע על ידי גורמים כאלה ואחרים, היא אומרת כי כילידת ברזיל במקורה היא יודעת ש"סכין יפנית היא אחד הנשקים הכי קטלניים שיש. שם השודדים משתמשים בנשק הזה לנזקים הכי קשים. זה נשק לכל דבר, וכך שודדים שם ורוצחים שם אנשים, כך שאני לא לוקחת את הדברים בקלות".

סוכל פיגוע דקירה בצומת תפוח