פעם נוספת בעין הסערה
פעם נוספת בעין הסערהצילום: רויטרס

עשרים ושבע שנים לאחר הסערה העולמית שעורר הספר "פסוקי השטן" בעקבות פרסומו, שוב ועומד הספר של הסופר סלמן רושדי במרכז מתיחות בין מדינה מוסלמית למדינה אירופית.

סעודיה זימנה בסוף השבוע את שגריר צ'כיה במדינה לשיחת הבהרה לאחר שבצ'כיה פורסם תרגום חדש של הספר השנוי במחלוקת.

מקור במשרד החוץ הסעודי סיפר לכלי התקשורת במדינה כי לשגריר הצ'כי נמסר כי הספר מעליב את האיסלם ואת המוסלמים, והוא התבקש להעביר לממשלת צ'כיה דרישה לנסות ולעצור את פרסום התרגום החדש של הספר. "הממלכה דורשת כי יאסר לפגוע בדת או תרבות בשום דרך או צורה כלשהי", אמר המקור במשרד החוץ הסעודי.

המהדורה החדשה של "פסוקי השטן" יצאה לחנויות הספרים בצ'כיה בחודש אפריל האחרון על ידי חברת ההוצאה לאור הצ'כית "Paseka". הפעם הראשונה בה תורגם הספר לצ'כית והוצע למכירה בפומבי היתה בשנת 1994.

ממשלת צ'כיה עדיין לא הגיבה באופן רשמי לנזיפה שקיבל השגריר בסעודיה ולדרישה לעצור את פרסום הספר, אולם שר החוץ הצ'כי לובומיר זאורלק התייחס בשיחה עם עיתונאים לנושא ואמר בקצרה רק כי "אין לנו סיבה להתערב בנושא, מאחר שבצ'כיה יש חופש עיתונות וחופש ביטוי".

"פסוקי השטן" פורסם בשנת 1988 ועורר את זעמם של מוסלמים רבים ברחבי העולם שטענו כי הספר מכפיש את דמותו של הנביא מוחמד. האייתוללה האירואני חומייני הוציא בעקבות פרסום הספר פסק דין הקורא לרצוח את סלמן רושדי, שנאלץ לרדת למחתרת. מאז מסתובב רושדי בלוויית מאבטחים, כאשר הוא עדיין נחשב לאחד האנשים מבוקשים על ידי העולם המוסלמי.