"זקיפות הקומה של גנדי הביאה את מותו"

טקס אזכרה ממלכתי לאלוף (מיל') השר רחבעם זאבי הי"ד, במלאת 14 שנים להירצחו נערך בצהריים (שלישי) בבית העלמין בהר הרצל.

בתפקידו האחרון כיהן כשר התיירות. זאבי הי"ד היה איש ארץ ישראל השלמה, הוא נרצח על-ידי שלושה מתנקשים פלסטינים מהחזית העממית בבוקר יום ד', ל' בתשרי התשס"ב, 17 באוקטובר 2001 במלון ''הייאט'' בירושלים.

בטקס האזכרה השתתפו, בין השאר, נשיא המדינה ראובן ריבלין, השר יריב לוין, ח"כ אביגדור ליברמן, ח"כ שולי מועלם, המשנה לראש העיר ירושלים דב קלמנוביץ', ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, הרב הלל הורוביץ מראשי הישוב היהודי בחברון, בני משפחת זאבי ואישי ציבור.

נשיא המדינה ריבלין נשא דברים בטקס ואמר "אנחנו בשעה קשה ועומדים מול מערכה אכזרית במאבק על ירושלים על הארץ ועל הבית שלנו. אנחנו חמושים בצדקת דרכינו".

"יש ששמם הוא יעודם וכזה היה גנדי. לא רק שהיה מחוייב לתקומת עמו ולשמור על מולדתו ובאו מלב איתן. היו ביננו חילוקי דעות חריפים ועדין היינו ידידים. גנדי הביט למציאות בעיניים והיה ישר. זקיפות הקומה שלו והאמת שלו הביאו עליו את מותו", הוסיף הנשיא.

לוין: גנדי ידע כי רק מי שחזק באזורינו שורד

השר יריב לוין, שהשתתף בטקס במקומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשא אף הוא דברים לזכרו של זאבי. "גנדי לוחם, מצביא, מנהיג, איש עם וארץ ישראל נלקח מאיתנו לפני 14 שנים. הוא ידע כי רק מי שחזק באזורנו שורד.

"בכל תחנות חייו היה נוטע בארץ הזאת. ידו תמיד הייתה מושטת לשלום אך לא השלה את עצמו אף פעם. לגנדי היה אומץ לב בשדה הקרב ובחיים הציבורים והתנגד למסירת חבלי מולדת וממנו אנו שואבים כוח עד היום. כפי שציווה אותנו נעמוד בגבורה ובאומץ ונביס את אויבינו ונשמור על הנופים שכה אהב". 

יעל זאבי: גנדי אהב כל אדם

יעל זאבי אשתו של גנדי אמרה בטקס "אני מודה לכל מי שבא זה לא ברור מאליו והחיבוק שלכם לי למשפחתי מחמם ומרגש. תמיד אמרו לו 'לא מעשי' והוא תמיד אהב להפוך את הלא מעשי למעשי. במקום להבטיח להתפקד במפלגה גדולה הוא הקים מפלגה".

"הוא ביקש לעלות את רעיון הטרנספר כפתרון לסכסוך היהודי -הערבי, שהוצג כרעיון מגזענות. גזענות? הכי רחוק מגנדי שאהב כל אדם. בואו לא נתבלבל הוא היה תמים ודאג לעם ישראל. הסכים עם הימין שאסור לנו להיות עם כובש והסכים עם השמאל שמסירת שטחים תביא שלום. גנדי היה המטיף בשער והצודק ונדחה בידי המנהיגות שסוגדת לפוליטיקלי קורקט", הוסיפה זאבי.

"גנדי האמין בעם ליד עם וכל אחד באדמתו שלו. גנדי לא הצליח בכל תוכניותיו אבל חלקם הצליחו ועד היום. מאז לא קם אדם אמיץ עם פתרון לעם ישראל חופשי וחיסרונו למדינה חסר כמו למשפחותינו. כמדי שנה אנחנו כאן ביום סתווי עם השלווה של הר הרצל... שלווה שלא קיימת במציאות היום-יומית".