הילדים שיחקו גם בזמנים הקשים. ילדים בשואה
הילדים שיחקו גם בזמנים הקשים. ילדים בשואהReuters

פרופ' יוסי גולדשטיין, היסטוריון וחוקר הציונות איש אוניברסיטת אריאל, מבקר בחריפות את דבריו של ראש הממשלה נתניהו על המופתי ותיאורו כמי שהציע להיטלר את רעיון השמדת היהודים.

"מי שרצה להשמיד את היהודים היה היטלר. הוא לא הסתיר זאת. ניתן לקרוא על כך בספרו מיין קאמף שנכתב בשנות העשרים. הוא לא הסתיר את המויטיבציה להשמיד את היהודים, וכך היה גם בפתיחת מלחמת העולם השנייה וכך גם בכמה התבטאויות שלו בהמשך. הוא היה בעל הבית של הרעיון".

המופתי אכן לא אהב את הציונים ואת היהודים ורצה את ארץ ישראל בלי יהודים, אבל אני לא חושב שיש קשר בין הרצון שלו להיטלר. בוודאי לא הוא שהניע את היטלר ליצור מכונת השמדה משומנת כל כך. היטלר לא היה צריך אותו לשם כך".

באשר לקשר בין המופתי להיטלר אומר פרופ' גולדשטיין כי "ברור שהמופתי רצה תמיכה גרמנית, והגיע לגרמניה אחרי שהבריטים חיפשו אותו. אין ספק שהיו לו רעיונות משלו. לגרמנים לא היה שמץ של רצון ליצור מצב שבו הערבים יעזרו להם. הם ראו בערבים כמי שגם הם בני הגזע השמי וגם הם לא אהובי הנאציזם.

מבחינתם הם באותה קטגוריה עם היהודים. לכן אני לא בטוח שהיה מו"מ אמיתי. ברור שהיטלר רצה את תמיכת הערבים במזרח התיכון כדי לסלק את הבריטים ולכבוש את העולם ולא דחה את ידו המושטת של המופתי שרצה את חסותו, אבל לומר שכאן הייתה מוטיבציה של הגרמנים והיטלר ליצור כאן כוח צבאי שיעמוד לרשות הגרמנים זה קשקוש ואין לזה שום שחר".

גולדשטיין מזכיר כי לאותה שיחה מפורסמת בין היטלר למופתי יש פרוטוקול שניתן לקרוא אותו ולראות שאין שם זכר לכך שהמופתי דירבן את היטלר להשמיד את היהודים "כך שאני לא יודע מניין נתניהו לקח את זה. זה יכול רק להזיק. כל מכחיש שואה יכול להגיד שנתניהו עצמו אמר שזה לא הגרמנים אלא הפלשתינים. יש הרבה מכחישי שואה וכל אחד ממציא את הפטנט שלו".

להערכתו של גולדשטיין נתניהו לא אמר את הדברים בכוונת מכוון אלא פשוט מתוך חוסר מחשבה.

לדברים הללו הוא מוסיף ומעיר כי בן גוריון קדם לו שכן "בן גוריון כתב בשנות השישים וחשב על הזיקה בין הנאצים לערבים. הייתה ישיבת ממשלה שבה הוא אפילו העלה את הרעיון, ודיין הוא שהיסה אותו ואמר שאסור לקשר בין הדברים. ברור שגם בן גוריון לא אמר דברים שכאלה והיה ברור לו מי ביצע את השמדת היהודים, אבל פוליטית היה נוח לו לדבר על זיקה שכזו. נתניהו אולי חזר על המנטרה הזו של בן גוריון. ההבדל הוא שבן גוריון לא אמר את זה פומבית ולא כדי להגדיר משהו".

"חבל שנתניהו אמר את הדברים כי הוא מוציא מהמשוואה את הנאצים כי אם המופתי שכנע אז הוא האשם ולא הנאצים, וזה לחלוטין לא נכון. זה לא היה כך".