מייסד פייסבוק מארק צוקרברג
מייסד פייסבוק מארק צוקרברגצילום: רויטרס

אחד המאפיינים המשמעותיים של גל הטרור הנוכחי הינו ההסתה ברשתות החברתיות, כשבראשן רשת הפייסבוק.

אין מדובר רק בשיתוף סרטונים הכוללים קאברים לשירי אייל גולן ובקריקטורות אנטישמיות, אלא בדפי פייסבוק של צעירים רבים, המשלהבים את חבריהם לצאת לרצוח יהודים, סרטוני הסתה לביצוע פיגועים, הוראות למחבלים "כיצד לבצע פיגוע" – הכל באמצעות הפייסבוק.

כך, למשל, לפני ביצוע פיגוע הדריסה והדקירה שלשום, הודיע המחבל בפייסבוק כי הוא מתכוון לבצע פיגוע. מחבל נוסף כתב "אני רוצה להפוך לשהאיד" ויצא, בסמוך לכך, לדקור יהודים.

המחבל מוהנד חלבי בן ה-19 פרסם בדף הפייסבוק שלו פוסט לפיו האינתיפאדה השלישית פרצה, ועל כך שהמלחמה כעת הינה על מסגד אלאקצא. יום לאחר מכן, ביצע חלבי מעשה דקירה ורצח את אהרון בניטה והרב נחמיה לביא הי"ד. הדוגמאות רבות ובכלל הפייסבוק כיום מוצף בהודעות תמיכה רבות במחבלים.

בעקבות גל הטרור, פתח ארגון "שורת הדין", העוסק במלחמה משפטית נגד הטרור, במהלך חסר תקדים: תביעה המונית נגד פייסבוק העולמית תחת הכותרת: "תובעים את פייסבוק – מנתקים את הטרור". הארגון קורא לכל הישראלים להצטרף לתביעה שתתנהל נגד פייסבוק בארה"ב.

בכוונת הארגון להוציא צו מניעה נגד פייסבוק לסגירת כל דפי ההסתה, צו המורה להם לנטר את דרכי ההסתה ולחסום אותם, וכן להטיל עליהם את האחריות להותרת המחבלים ברשת.

"לפייסבוק האמצעים לחקור ולנטר כל מילה שנכתבת באתרם. לא ייתכן שדפים שלמים בפייסבוק יוקדשו להסתה לרצח יהודים ושמחבלים יפרסמו פוסטים שיהפכו פופולאריים בקרב חבריהם ויעודדו אותם לרצוח. העובדה שהפייסבוק הופך לכלי לעידוד הסתה ופגיעה ביהודים היא אבסורד שאיננו מתכוונים לאפשר לו להמשיך", אומרים בארגון.

בשלב הראשון השיקו ב"שורת הדין" עמוד מיוחד שבו ניתן יהיה להירשם כדי להצטרף לתביעה הגדולה. המשרד המטפל בתביעה הוא משרד עורכי דין מניו-יורק, ההצטרפות הינה ללא עלות, והמקרה כבר נבחן במלוא הרצינות מהבחינה המשפטית, מבהירים בארגון.

עוד מתכוונים ב"שורת הדין" לקרוא לציבור לשלוח אליהם כמה שיותר דוגמאות להסתה בפייסבוק – כך שניתן יהיה להשתמש באלו בתביעה הגדולה המתוכננת.

בעמוד שפתח ארגון שורת הדין נכתב: "המחבלים אינם מגיעים מעצמם. הם כותבים פוסטים, הם מעודדים את חבריהם לרצוח יהודים. הפייסבוק הפך לחממה אנטישמית לרצח. הצטרפו אלינו לתביעה נגד פייסבוק – שתסגור את דפי ההסתה, ותעצור את הטרור".

עו"ד ניצנה דרשן לייטנר, יושבת ראש הארגון, אמרה כי "לכל ישראלי שיושב כעת בבית – יש מה לעשות כנגד הטרור. הצטרפו אלינו כעת. הדבר דומה בחשיבותו לפעולות של הגברת האבטחה, ומטרתו למנוע את הטרור. הפייסבוק הפך כיום לגן עדן לטרוריסטים: הם מפרסמים בדפי הפייסבוק שלהם את מעשיהם, צוברים תמיכה, מקבלים הוראות והכוונה לרצח יהודים – והכל בחסות חברה מסחרית שבכוחה לעצור זאת בקלות.

"בזמן שחברת פייסבוק מסתפקת במילים ומספרת לנו כי בכוונתה 'להוריד עמודי הסתה' – עמודי האתר הולכים ומתמלאים בהסתה חמורה מרגע לרגע ועלינו לעשות הכל בכדי לעצור זאת". להצטרפות לתביעה: http://disconnectterror.org