הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

באר שחת.

המקורות ההיסטוריים של השחיתות הישראלית.

חיים שיין.

הוד השרון,

המרכז האקדמי שערי משפט,

תשע"ה.

טו+286 עמ'

 (5307402‑050)

הנחה מקובלת היא שהשחיתות במדינת ישראל חריגה בחומרתה יחסית להרבה מדינות מתוקנות אחרות.

כדי לדון בהנחה זו, יש צורך לבדוק את הגדרת המושג שחיתות, את המצב העובדתי בשטח, את הרקע לצמיחתה וגם לבדוק את היחס התורני כלפיה.

אמנם ההלכה חייבה את ראשי הקהל להתנהג במילוי תפקידם כדיינים בבית דין, אך אולי שעת הדחק כדיעבד דמי... הרב ד"ר חיים שיין, משפטן ולמדן ומחנך רחב אופקים, מוצא קו ישר בין חיי העם בגלות, שאילצו אותו מדי פעם "לעגל פינות" כדי לשרוד תחת היחס המחפיר של הממשל הנוכרי כלפיו, ובין התופעה השלילית הזאת כפי שהיא קיימת במדינת היהודים.

לעניות דעתי, מסקנתו שההתנהלות המכוערת היום היא המשך ישיר של חוסר הברירה של ימי הגלות אינה משכנעת, הרי "יצר לב האדם רע מנעוריו". אך הספר משלב באופן מרתק היסטוריה ופילוסופיה, משפט, סדרי שלטון ומקורות הלכתיים ותרבותיים, ויוצאים ממנו עם תובנות רבות.

מוסר אביך.

פרקי הדרכה ביראה, בעבודת ה', במידות, בחשבון הנפש.

מאת הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל.

מבאר: הרב חגי לונדין.

שדרות,

מכון שדרות התורה, עם 'דברי שיר' וידיעות אחרונות וספרי חמד,

תשע"ה.

 287 עמ'

 ([email protected])

סדרה חדשה ומבטיחה של כתבי מרן הרב קוק זצ"ל החלה את פריצתה למחנה צמאי תורתו של הראי"ה, והיא הסדרה של מפעל 'הראי"ה קוק המבואר'. הרב לונדין, ר"מ בישיבת שדרות, מפיץ תורה בכתב ובעל פה במסגרות שונות ומראשי מכון מאיר, החל לכתוב ביאור קצר ובהיר לספרי הרב קוק, שאי אפשר שלא לדמות אותו לפירוש הרב קהתי על המשנה עם כל ההבדלים הנדרשים. כך למשל המשפט "בירור מדות הנפש יש בו שני עניינים" מבואר באופן פשוט: "בתהליך זיכוך המידות האישיות ישנם שני שלבים", וכן הלאה וכן הלאה.

לספר צורפו מבואות וביאורי מילים קשות, והעימוד קפדני ואמנותי. 'מוסר אביך' הוא הראשון בסדרה, ולא נותר אלא לברך שהספר והסדרה כולה ימלאו את תפקידם בריבוי אמונה ותורה בעם ובארץ.

עיון במדרשי הזוהר על דרך הנגלה.

אהרן קינדרמן.

פתח תקווה,

תשע"ה.

שני כרכים

(9933490‑02)

ספר הזוהר על כל חלקיו הוא ספר היסוד של תורת הנסתר של עם ישראל. אולם גם מי שנרתע מכניסה לעולם הסוד, יודע שבספר הגדול הזה ישנם אינסוף פירושים ומדרשים וביאורים לדברים המפורשים בתורה, שגם ברמת הפשט קיימת תועלת עצומה להכיר אותם ולראות בהם בסיס להבנת דברי התורה לא פחות ממדרשי חז"ל.

את העבודה הזאת עשה בחריצות הרב קינדרמן, שאסף מכל חלקי הזוהר את פירושי התורה וסידרם על סדר פרשות השבוע, ועוד הוסיף תרגום וביאור ודברי עיון שיטתיים לכל פיסקה ופיסקה, כך שדברי הזוהר העמוקים והנסתרים נפתחים ממש מאליהם לפני כל לומד, והוא רואה בהם מראות אלוקים.

[email protected]