מחכים בספרד
מחכים בספרדפלאש 90

ממשלת פורטוגל צועדת בעקבות ספרד. השבוע החלה פורטוגל לאשר את בקשות האזרחות שהוגשו לה על ידי צאצאי המגורשים.

לפני כחצי שנה עבר בפרלמנט חוק המעניק זכויות אזרח לצאצאי היהודים שנרדפו לפני כ־ 500 שנים במדינה. דובר הקבינט לואיס מרקס גוודס אמר כי לאחר שהממשלה העבירה שינויים בחוק האזרחות שלה, המעניקים אזרחות כפולה ליהודים ממוצא ספרדי שאבות־אבותיהם חיו בחצי האי האיברי, החלה בפועל הענקת האזרחות לאלו שבקשו זאת.

הזכויות הוענקו לאלה שהצליחו להוכיח "קשר מסורתי" ליהודים ספרדים־פורטוגזים, כמו "שמות משפחה, שפה ושושלת או קרובי משפחה ספרדים". מועמדים ייבדקו במוסדות הקהילה היהודית־ פורטוגזית כמו גם על ידי סוכנויות הממשלה. המועמדים ייאלצו לחשוף גם רישום פלילי אם יש להם כזה. בשנה שעברה אימצה ספרד חוק דומה.

הפרלמנט הפורטוגזי אימץ . פה אחד את החוק ב־ 2013 מאז שרטטה הממשלה את סעיפי החוק והקימה הליכים מנהלתיים, ובימים האחרונים נכנס החוק לתוקפו. המועמדים לא יצטרכו להגיע פיזית לפורטוגל.

כאמור בכך צועדת פורטוגל בעקבות ספרד שהודיעה כי האיצה את תהליך ההתאזרחות לצאצאי היהודים שסולקו בגירוש ספרד, וכבר העניקה למעלה מ־ 4,000 תעודות זהות לאלו שאושרו ע"י הקהילה היהודית במדריד.

יצוין כי החוק ביסודו אינו חדש. זה עשרות שנים שליהודים ממוצא ספרדי עומדת האפשרות לבקש אזרחות ספרדית על בסיס עברם המשפחתי. אבל השינוי שהוכרז עתה מעניק להם מעמד מיוחד ומכונן הליך מזורז לבדיקת מוצאם, תוך שהם מוכיחים את מעמדם באמצעות שמות משפחה, שפה, מורשת או קשר לרבות ולמנהגים הספרדיים. דרכי ההתאזרחות בספרד נוסחו בתיקון החדש שהציגו שר המשפטים ושר החוץ.