בתי כנסת הורסים, בתי מחבלים לא?

מאות השתתפו הערב (חמישי) בעצרת מחאה נגד הרס בית הכנסת "איילת השחר" בגבעת זאב, בהם חברי כנסת רבים שתקפו בחריפות את בג"ץ בעקבות הוראתו להרוס את בית הכנסת שביישוב כבר בימים הקרובים.

ביום שני האחרון דחו שופטי בג"ץ על הסף את עתירתו של רב המועצה המקומית גבעת זאב, הרב יוסף טולדנו, שביקשה למנוע את הרס בית הכנסת שבתחומי הישוב וקבעו כי בית הכנסת ייהרס בתוך שמונה ימים.

ראש המועצה המקומית גבעת זאב, יוסי אברהמי, שאל בעצרת "מה זו האטימות והרשעות הזו? אם היה מדובר במסגד או מנזר גם הייתם פועלים באותה נחישות? במשטרים הכי אפלים שומרים על כבוד קדושת בתי הכנסת של היהודים ופה בארץ ישראל השלטון פועל הפוך".

סגן שר החינוך מאיר פרוש (יהדות התורה) אמר, "באנו להתפלל לבורא עולם שיושיע אותנו מהריסת בית הכנסת אך להבדיל אלף אלפי הבדלות אני פונה מפה לשופטי בית המשפט העליון. עצם החלטה שלכם להרוס את בית הכנסת הורסת את היסודות של כל מדינת ישראל".

פרוש התבטא בחריפות נגד בית המשפט, "אני לא רוצה לומר שאם תובילו להחלטה להריסת בית הכנסת אנחנו נגדע את ידכם אבל אני כן אומר שההחלטה שלכם להרוס את בית הכנסת תגדע את היסודות שעליהם בית המשפט עומד".

בית הכנסת ''איילת השחר'' צילום: ערוץ 7

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) עדכן את מאות הנוכחים כי מפקד מחוז ירושלים ביקש היום שלא לבצע את משימת ההרס בשלב זה, כי כוחות המשטרה עסוקים בהתמודדות עם הטרור הערבי. "אני מקווה שכל עכבה תהיה לטובה", אמר

סגן יו"ר הכנסת ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) תקף את פסק הדין שהורה להרוס את בית הכנסת ואמר כי החלטת הבג"ץ אווילית. "זה מה שקורה כשאנשי מקצוע שוכחים את השכל הישר בבית ובאים לעבודה. הרבה דברים רעים בהיסטוריה קרו בשם החוק.

"לב יהודי יכול להסכים להריסת בית כנסת בארץ ישראל?", שאל סמוטריץ' וקרא לראש הממשלה: ''זה פסק דין שאסור לכבד אותו, זה פסק דין פוליטי".

ח"כ מאיר פרוש: החלטת בג"ץ להרוס את בית הכנסת תגדע את היסודות שעליהם עומד בית המשפט
יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), תהה מה היה קורה אם היה מדובר במסגד שהיה מקבל צו הריסה. "אני מכבד את החלטות בג"ץ למרות שבמקרה הזה אני חושב שיש להם שגיאה קשה. מצד אחד הורסים בית כנסת ומצד שני לא הורסים בית אחד של ערבים או בדואים.

"באנו לארץ ישראל לבנות אותה ולא מקובל עלי שליהודים הורסים ולערבים לא. החוק צריך להיות שווה", הבהיר אמסלם.

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן (הבית היהודי) שאל כיצד ניתן בימים אלו, בהם מחבלים מנסים לפגוע ביהודים בוקר וערב, להרוס בית כנסת בארץ ישראל.

יו"ר ועדת החוקה ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) תקף את הגמגום של הממשלה, כלשונו. "אם לנו יהיה ברור שארץ ישראל שלנו הבעיה הייתה נפתרת".

"כשהגויים רואים שאנחנו מגמגמים ומדברים על 'שתי מדינות לשני עמים' והורסים בתים של יהודים ולא מעזים לגעת בבית אחד של מחבלים ובטח שלא ערבי. האם המדינה הייתה מסכימה להרוס מסגד? בוודאי שלא אבל בית כנסת של יהודים אפשר...".

ראש המועצה המקומית בית אריה-עופרים, אבי נעים, תקף גם הוא את האכיפה הסלקטיבית. "האם המדינה ובג"צ גמרו להסדיר את כל הבנייה הערבית הלא חוקית בוואדי ערה ובנגב?

לדבריו יש לפעול בכל דרך לעצור את הגזרה של בג"צ. "להפקיע, לפצות, לתת שטח חלופי - כל פתרון שיימנע את חציית הקו האדום של הרס בית כנסת בארץ ישראל".

"היום התקיים משא ומתן עם הערבי שטוען לבעלות על הקרקע, הוא הסכים לפיצוי כספי וברח ברגע האחרון מתוך חשש. המשמעות היא שניתן למצוא חלופה ויש לכפות עליו כל פתרון אפשרי", דברי נעים.

סגן יו"ר הכנסת ח"כ אורן חזן איים כי להרס בית הכנסת יהיו השלכות קשות, "לא רק על הממשלה אלא על כל העם היהודי. קשה לי לדבר, זה לא נתפס שממשלת ישראל הורסת בית הכנסת".