בימים אלה מתקיימת ההרשמה לחוג לחינוך מיוחד במכללת חמדת הדרום הדתית האקדמית לחינוך, זאת במסגרת התכנית החדשה של המכללה לתואר ראשון B.E.D עם התמחות בחינוך מיוחד רב גילאי (6-21).

לפני כשנתיים קבע משרד החינוך את יעד "ההכלה" בכל המגזרים, תוך החלטה לשלב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות החינוך הרגילות. הגשמת יעד זה כוללת שינוי בעמדות, במנהלה, בעשייה, בתמיכה ובאופי השירותים הנדרשים למען ילדים עם צרכים מיוחדים.

זאת כאשר הדבר ייעשה על ידי חיזוק, הרחבה והעמקה של פעולות השילוב וההכלה של אותם תלמידים, כך שיכולו להמשיך ללמוד ולהתקדם במסגרות החינוך הרגילות.

השינויים במדיניות משרד החינוך לצד תפיסות חדשות לגבי דרכי חינוכם ושילובם של לומדים עם צרכים מיוחדים בחינוך הכוללני ובחינוך המיוחד, מחייבים שינוי באופי הכשרת המורים ובמהות תפקיד המורה לחינוך מיוחד. לאור כך, פיתחה מכללת חמדת הדרום באמצעות מיטב המומחים הפדגוגיים בנושא, תכנית הכשרה ייחודית לסטודנטים בעלת מבנה לימודים המותאם לחלוטין לדרישות משרד החינוך.

מבנה זה כולל קורסים קודמים שעברו התאמה לרציונל "ההכלה" החדש, וכן קורסים חדשים שלא נלמדו לפני כן במכללה, התואמים את התפיסה החדשה של המכללה לגבי הכשרת מורים להוראת תלמידים עם צרכים מיוחדים. עם סיום לימודיהם יהיו בוגרי התכנית בעלי הכשרה המותאמת לחלוטין לדרישות משרד החינוך, דבר שיקנה להם יתרון מובהק ועדיפות ברורה במציאת עבודה, ביחס לסטודנטים הלומדים במכללות מקבילות.

"התפיסה הרווחת כיום, מאפשרת לכלל הילדים עם צרכים מיוחדים ללמוד בחינוך הרגיל, בעזרת תמיכות כאלו ואחרות", מציין מרצה בכיר בחוג, ד"ר יחיאל תנעמי, ומוסיף כי "תפיסה זו גם באה לידי ביטוי בתכניות הקיימות כיום במערכת החינוך, לצורך מתן מענה לתלמידים עם צרכים מיוחדים הנמצאים על פני הרצף שבין החינוך הרגיל לבין החינוך המיוחד. זאת על מנת לאפשר מיצוי של כלל האפשרויות לקדמם הן במסגרות החינוך הרגיל והן במסגרות המיועדות לתלמידים עם לקויות מורכבות יותר".

התכנית של מכללת חמדת הדרום מיועדת להכשרת אנשי חינוך לעבודה עם תלמידים עם לקויות מתונות ומורכבות, עם אנשי צוות נוספים העובדים עימם במסגרת החינוכית ועם משפחותיהם, כל זאת במסגרות חינוך מיוחד וחינוך כולל.

תכנית הלימודים כוללת מבנה דו חוגי במסגרתו משולבים לימודי ההתמחות בהוראת תלמידים עם צרכים מיוחדים עם חוג נוסף להכשרה בהוראת תחום דעת הנלמד בבית הספר - ספרות, מקרא, מדעים, מתמטיקה או תושב"ע.

התכנית כוללת לימודי תשתית להכרת יסודות החינוך המיוחד, הכרות והתמצאות במבנים הארגוניים השונים בהם ישולבו המורים כחברים בצוותי חינוך והוראה, הכרת אוכלוסיות תלמידים עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל והמיוחד, הקניית כלים ומיומנויות ויישומם בדרך של התנסות ועוד. כל זאת לקידום תפקודם ומקסום הישגיהם של תלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך.

ד"ר צביה בר-שלום, סגנית נשיא המכללה, מסבירה כי "מטרת התכנית הינה להקנות לסטודנטים כלים ומיומנויות לקידום תפקודם של תלמידים עם צרכים מיוחדים בתחום האקדמי, לצד יכולות חשיבה וכישורים בחיי היומיום. מטרה זו תיושם באמצעות קורסים ייחודים שונים דוגמת תכנון והתאמת תכניות לימודים לתלמידים עם צרכים מיוחדים, הוראה מותאמת ומתווכת תוך שימוש באסטרטגיות למידה, תרפיות במערכת החינוך ומקומו של המורה לחינוך מיוחד בשילוב שבין תרפיה לעבודתו בכיתה.

"בנוסף, יושם דגש על תכניות הכנה לחיים דוגמת סנגור ונחישות עצמית, הכנה לחיי עבודה, השתלבות חברתית, מגורים עצמאיים, ניצול שעות הפנאי וחינוך לעצמאות".

דגש נוסף בתכנית הלימודים של מכללת חמדת הדרום הינו על ההתנסות המעשית בהוראה. ההתנסות בתכנית משולבת בלימודים האקדמיים ומתפרשת על פני שלוש שנות ההכשרה, החל משנה א', בהנחיית מדריכים פדגוגיים מומחים בתחומי הוראה שונים.

ההתנסות בתכנית בנויה בדגם ההולך ומתרחב, כך בכל שנה משנות ההתנסות מושם דגש על מטרות ויעדים מסוימים, ההולמים את שלב ההתפתחות המקצועית של הסטודנט והתאמתם לשדה.

"המורה לחינוך מיוחד הוא אחת הדמויות המשמעותיות הנותנות מענה חינוכי מגוון וייחודי לתלמידים עם צרכים מיוחדים, בחינוך הרגיל והמיוחד כאחד", מציינת ד"ר בר-שלום ומוסיפה כי "תכנית ההכשרה להתמחות בחינוך מיוחד במכללת חמדת הדרום מיועדת להכשיר את פרחי ההוראה במגוון תחומים, כדי שיעשו מלאכתם בשדה ההוראה באמונה, באהבה ובהצטיינות".

מכללת חמדת הדרום חרתה על דגלה את נושא המובילות החברתית. במהלך השנה מקיימת האגודה מגוון פעילויות לטובת הסטודנט: פעילויות שונות לרווחתו, יום סטודנט מרהיב ומושקע ופעילות ענפה לטובת הקהילה. בנוסף, עומדים לרשות הסטודנטים מעונות חדשים הממוקמים בסמוך למכללה.

כמו כן, קיים במכללה מסלול תורני ישיבתי לבני ישיבות הסדר וישיבות גבוהות, מסלול לר"מים ומסלול מועדף למצוינים.

המכללה הינה מכללה בעלת אופי משפחתי שבה קיים קשר הדוק וחם בין סגל המרצים לסטודנטים במכללה. מתחם המכללה כולל קמפוסים חדשים מרהיבים עם כיתות לימוד המותאמות לעידן הטכנולוגי ומגוון מדשאות ירוקות. כמו כן, פועלות במכללה קפיטריות לרווחת הסטודנטים במחירים מסובסדים במיוחד.

מעבר לרמתה המקצועית והאקדמית הגבוהה שבאה לידי ביטוי גם בארבע תכניות יוקרתיות לתארים שניים, המכללה שמה דגש רב על המובילות החברתית לצורך העצמת וחיזוקן של אוכלוסיות שונות בחברה הישראלית, מסלול לימודים ייחודי לסקטור החרדי, פרויקטים לליווי וחיזוק פדגוגי וחברתי לבתי ספר באזור ומכללה ועוד מגוון רחב מאוד של פרויקטים עם הפנים לקהילה.

כאשר בראש ובראשונה בגיוס אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים לעבודה במכללה, בקידום כמו גם בהקניית תנאים ייחודיים לכל עובדי המנהלה.

לפיכך, במסגרת תכנית ייחודית משלבים הסטודנטים סדנאות הכשרה והתנדבות קהילתית המקנים את הרגישות המיוחדת, שצריכה להיות למורה כלפי התלמיד, צרכיו, רגשותיו והרקע הסוציו אקונומי שלו ושל הוריו וסביבתו. רגישות זו מקרבת באופן בלתי אמצעי בין המורה לתלמיד ובין המורה להוריו וקהילתו, דבר ההופך את הבוגר למורה רלוונטי בעיני התלמיד.