הישיבה היום
הישיבה היוםצילום: מועצת אל קסום

ראשי רשויות ומועצות בדואיות ומנהיגי ציבור שונים בנגב ערכו היום מסיבת עיתונאים במשרדי המועצה האזורית אל-קסום במטרה לגנות את הפיגוע הרצחני שהתרחש אתמול בבאר-שבע.

טלאל אלקרנאוי, ראש עיריית רהט, אמר "התעוררנו לבוקר קשה ואנו רוצים לגנות באופן מוחלט את האירוע המצער שהתרחש אתמול בבאר שבע שבו אזרח ישראל בן העדה הבדואית פגע באזרחים חפים מפשע. הדבר אינו מקובל עלינו ואנחנו מוקיעים אותו. אנחנו בראש ובראשונה אזרחי מדינת ישראל, גשר לשלום. מעולם הבדואים לא נטלו חלק בסכסוך. אנחנו מחויבים לשמור על הסדר ועל החוק, אנו חיים אחד לצד השני, בכל מקום, לומדים ועובדים יחד, יום-יום, שעה-שעה ולא ניתן למקרה כזה לקלקל את מערכת היחסים".

ח"כ לשעבר טאלב א-סנע דינה בתוקף את הפיגוע הרצחני, "אנחנו נמצאים פה כי אנחנו חשים אחריות ומביעים עמדה ברורה וחד משמעית ללא גמגום ומגנים בכל תוקף את הפיגוע שהיה בבאר שבע אמש. מדובר במעשה של אינדיבידואל. אנא מכם, אל תעשו הכללות ואל תכפישו את כל האוכלוסייה הערבית בנגב. יש מחלוקות, יש בעיות, הדרך של מבצע הפיגוע אינה דרכנו, אך גם המצב שאנחנו נמצאים בו אינו קל כאשר המדינה שלנו נלחמת בעם שלנו. ההסתה חייבת להיפסק, ולא נאפשר לאף אחד לפגוע במרקם החברתי החשוב בנגב".

מוצלח אבו-עסא, מנכ"ל מועצת אל-קסום, אמר "התכנסנו כאן היום כדי להעביר מסר של דו קיום. אף אחד לא יהרוס 67 שנים של חיים משותפים במדינה הזאת. האוכלוסייה הבדואית נאמנה למדינה ואינה צריכה להוכיח את הכשרות שלה. יש ביננו חיילים וחללים ואנחנו לא נתן לאף אחד לפגוע במה שבנינו ויצרנו לאורך השנים. הטרור לעולם לא בונה אומה ואנחנו צריכים למצוא את הדרך כיצד לבנות ולוודא שאף אחד לא יהרוס את מה שכבר עשינו".

"מערכת החינוך במועצת אל-קסום תקדיש מחר שעת לימודים מיוחדת לעיסוק בקדושת החיים ובחשיבות השמירה על יחסי השכנות והדו קיום בין האוכלוסיות החיות בנגב, יהודים ובדואים שחיים יחד מזה שנים רבות. מערכת החינוך והתושבים הם קהל היעד המרכזי שבקרבו אנו צריכים לפעול כדי להסביר עד כמה חשוב לפעול למען חיים משותפים".

ד"ר מוחמד נבארי, ראש מועצת חורה, גינה אף הוא את הרצח, "פעם ראשונה שהתאספנו בחדר אחד כל תשעה ראשי הרשויות הבדואיות בנגב בכדי לצאת במילת גינוי ברורה וחדה. יחד נוביל לחיים משותפים. הבדואים אינם נמצאים בשולי החברה בנגב, אנחנו שליש מהאוכלוסייה פה וזה האינטרס שלנו שהיחסים יהיו תקינים. המצב הקשה שבו נמצאת החברה הבדואית ידוע לכולם, צעירים ללא תקווה והיעדר תקווה יכול להוביל למצב קטסטרופלי ולהקצנה של אנשים. רק אם נעשה מאמץ של מנהיגות מקומית ולאומית יחד, נוכל להוביל לאיכות חיים בחברה הבדואית ולגרום לכך שלאנשים יהיה מה להפסיד, וכך הם יירתעו ממעשים קיצוניים כאלו".