הגשר האקולוגי
הגשר האקולוגיצילום: משרד התחבורה

שלב נוסף בכביש ירושלים – תל אביב המשודרג. החל ממחר בבוקר (שלישי) יחלפו הנהגים הנוסעים מירושלים לתל אביב לראשונה מתחת לגשר האקולוגי הגדול שהוקם סמוך למחלף שורש, בקטע שבין שער הגיא ועד לבירה.

ביום רביעי בבוקר ייפתח לתנועה הכביש החדש, העובר מתחת לגשר האקולוגי גם לכיוון ירושלים ובכך תושלם פתיחת הכביש של הגשר האקולוגי משני הכיוונים. מדובר בגשר האקולוגי ברוחב של 70 מטרים והוא למעשה הגשר האקולוגי הגדול ביותר שהוקם עד כה בישראל.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, אמר כי הקמת הגשר האקולוגי נועדה לאפשר מעבר בטוח לבעלי החיים שבסביבה והוא יהפוך את כביש מס' 1 לאחד הכבישים הירוקים ביותר שייסללו בארץ בשנים הקרובות. תכנון הגשר בוצע בסיוע יועצי נוף, סביבה ואדריכלות, ובתכנון ניתן דגש מיוחד להיבט הנופי והאקולוגי.

לדברי השר כץ, עם השלמת הגשר האקולוגי יוכלו כל בעלי החיים לזכות לראשונה באיחוד משפחות. "מדובר בסוגים רבים של בעלי חיים שבמשך עשרות שנים לא נפגשו ביניהם", הוסיף שר התחבורה. באזור הגשר ישנם כיום עשרות סוגים של בעלי חיים ובכללם איילות, עופרים, חזירי בר, שועלים, תנים, צבועים, דורבנים וזוחלים רבים.

חברת נתיבי ישראל החלה בימים אלה למלא את שני צידי הגשר בכ-200 אלף קוב של עפר, במטרה להגיע למפלס הרצוי של הכביש. העפר יובא ממאגר חול ענק של רכבת ישראל שהוצא ממנהרות הרכבת שנכרו. העפר יובל למילוי הגשר באמצעות כ-5,000 פול- טריילרים.

במסגרת העבודות, מבוצע שיקום נופי מלא במאות דונמים של סביבת הכביש, הכולל העתקה ושימור של הצמחייה הקיימת, והחזרתה לשטח בתום העבודות. בין השאר הוצאו מהמקום כ-30 אלף פקעות של פרחים מוגנים שנשתלו בפארק קק"ל באזור גשר הראל, ויוחזרו לבתי הגידול המקוריים שלהם לאורך הכביש.

השר כץ הדגיש כי מדובר באחד הפרויקטים החשובים ביותר, המקודמים כיום על ידי משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל. "שדרוג כביש מס' 1 ישפר את זרימת התנועה, באחד מעורקי התנועה החשובים בישראל ויאפשר לעשרות אלפי העובדים לחלוף על הפקקים ולהגיע לירושלים בבטיחות ובמהירות", אמר.

שר התחבורה הדגיש כי מדובר בפרויקט לאומי שהיקפו נאמד ב-2.5 מיליארד שקלים, הכולל הקמת מערכת גשרים, מנהרות ומחלפים, באורך 16 קילומטרים, משער הגיא לירושלים. לדבריו, הכביש החדש נועד לשדרג את הכביש לירושלים ולהתאימו לסטנדרטים ולביקוש  של עשרות השנים הקרובות.

כביש 1 החדש כולל בין היתר הוספת נתיב נסיעה לכל כיוון, שלושה נתיבי נסיעה בכל מסלול, לרבות שוליים ומפרדה תקניים, הכפלת רוחב הכביש ל- 45 מטרים, ביטול סיבוב מוצא המסוכן והקמת שני גשרים מקבילים באורך של יותר מ-800 מטרים כל אחד, במקומו.

עוד כוללות העבודות, מיתון שיפועים ועקומות שנועדו להגברת בטיחות הנסיעה, הקמה מחדש של מחלפים חמד והראל. בניית מחלף נווה אילן שנחנך לפני מספר חודשים, והקמת מנהרת הראל.