ח"כ דוד ביטן (במרכז)
ח"כ דוד ביטן (במרכז)צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

ועדת הכנסת תדון מחר (שלישי) בהצעה שהגיש ח"כ דוד ביטן, יו"ר הוועדה, לפיה חברות מיהודה ושומרון יקבלו עדיפות במכרזי הרכש של הכנסת. חברי כנסת משמאל זועמים על המהלך.

"מחובתו של הפרלמנט הישראלי לעמוד לימין תושביו", אמר ח"כ ביטן מהליכוד. "עלינו להעביר לאירופאים את המסר כי באמצעות חרמות לא יושג הסכם בינינו ובין הפלסטינים. התעשייה הישראלית ביו"ש מפרנסת אלפי משפחות פלסטיניות שהרשות הפלסטינית אינה מסוגלת לכלכל בשל התנהלות של שחיתות שלטונית".

חברי הכנסת מ"יש עתיד", אלעזר שטרן, מאיר כהן וחיים ילין, זועמים על הצעתו של ביטן ואומרים כי מדובר בהליך שמהווה ''פתח מסוכן'' לדמוקרטיה הישראלית בשל העובדה שהוא נותן העדפה לאזרח אחד על חשבון האחר.

חברי הכנסת פנו ליו"ר הכנסת בבהילות, בדרישה לבטל את הדיון מחר. "זו כוחניות פוליטית שתפגע בעיקר במתיישבים ביהודה ושומרון. זהו פופוליזם זול של הימין הקיצוני ושל עושי דבריהם בכנסת", אמר שטרן.

"היכן הם היו בצוק איתן בעוטף עזה ובלבנון השנייה בגליל? הדברים הללו מביאים לניכור ופוגעים בעיקר במתיישבים וביחס העם כלפיהם", הוסיף חבר הכנסת מ"יש עתיד".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) פנתה הערב ליועץ המשפטי של הכנסת עו"ד איל ינון בבקשה לחוות דעתו על ההצעה לתת העדפה לתוצרת מיהודה ושומרון ברכישות שמבצעת הכנסת. "הכנסת כגוף ציבורי מחויבת לעקרונות הקבועים במשפט המנהלי החלים על גופים ציבוריים וחלים על מכרזים מטעמם לצורך רכישת טובין ומצרכים", אמרה רוזין.

"הקריטריון המוצע אינו נוגע לאיכות או מחיר ומבטא העדפה פוליטית בלתי סבירה תוך פגיעה בשוויון. הוצאת הכנסת ללא הצדק מגדר החובות החלים על כלל הגופים הציבוריים מהווה תקדים מסוכן", טענה.