אלי אלאלוף
אלי אלאלוףצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הכנסת מציינת היום (שלישי) את 'יום העוני', ועל רקע זה טוען יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) כי העוני באוכלוסייה הערבית הוא אחת הסיבות לאירועי הטרור האחרונים.

"חלק מהתופעות הקשות להן אנו עדים בשבועות האחרונים הוא תולדה של עוני באוכלוסייה הערבית", אמר אלאלוף, "מחצית מהאוכלוסייה הערבית סובלת מעוני ולא נעשה מספיק במגזר זה".

מדו"ח מיוחד של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוגש לדיון בוועדת הרווחה עולה כי תחולת העוני בקרב משפחות במגזר הערבי עמדה בשנת 2013 על 52.4%, לעומת 23.8% במגזר היהודי. על פי הנתונים, אפקטיביות קצבאות הביטוח הלאומי בחילוץ מעוני נמוכה משמעותית בקרב המגזר הערבי לעומת היהודי.

בדיון המיוחד שהתקיים בוועדה סיפר אלאלוף את סיפורו האישי, "אני הייתי ילד עני והצלחתי לצאת ממעגל העוני. שיעור העוני בישראל מזעזע", וקרא ליישום מלא של מסקנות הוועדה למלחמה בעוני, בראשה עמד.

ממחקר שנערך במוסד לביטוח לאומי לבקשת ח"כ אלאלוף והוצג לראשונה היום בדיון הוועדה, עולה כי המלצות הוועדה למלחמה בעוני, המיועדות ליישום בתקציב 2015-2016, צפויות לתרום משמעותית לירידה בממדי העוני:

  • הגדלת השלמת הכנסה בזקנה, אשר אושרה בשבוע שעבר על ידי ועדות הכספים ועבודה ורווחה, צפויה לגרום לירידה של 13% בתחולת העוני של מקבלי הכנסה ולירידה של 17% בחומרת העוני (היקפו ועומקו) בקרב אוכלוסייה זאת.
  • הגדלת קצבאות הילדים ותוספת מענק החיסכון צפויות לגרום לירידה חדה בעוני של כ-9% בשנת 2017, ובחומרת העוני של כ-26% בשנת 2017 וכ-19% בשנת 2018.
  • הפחתת המע"מ באחוז אחד יקטין את תחולת העוני בין 1.4% ל-1.7% וחומרתו בכ-2%.

במצטבר, צעדים אלה צפויים לגרום להפחתת תחולת העוני של משפחות ב-6 עד 14 אחוזים. עומק העוני (הפער בין קו העוני לכנסה הפנויה של משפחות עניות) ישתפר ב-2 עד 8 אחוזים. חומרת העוני תשתפר ב-6 עד 30 אחוזים (בין השנים 2015 ל-2018. השיפור המשמעותי יחול ב-2017).

מנכ"ל משרד הרווחה, אליעזר יבלון, ציין כי המשרד מתכוון להקצות 100 מיליון שקלים בשנה לצורך הוצאת משפחות ממעגל העוני, בתכנית שתטפל ב-3,020 משפחות עם ילדים ב-95 רשויות מקומיות.