מונית שירות
מונית שירותצילום: מאיר סלע

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית, בראשות ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) דנה היום ברפורמה הצפויה במוניות השירות.

היו"ר חנין הזכיר כי ב-2016 אמורה להתבצע רפורמה, והוועדה התכנסה כדי לקבל פרטים לגביה ודיווח היכן הדברים עומדים.

נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהגישה מסמך בנושא לקראת הדיון, רינת בניטה, אמרה כי השאלה המרכזית היא האם מוניות השירות הן משלימות לאוטובוסים או מתחרות בהן, ומכאן תיגזר שאלת הסובסידיה ורמת השירות. מהמסמך שהגישה עלה כי מאז 2010 ישנה ירידה של 40% במספר מוניות השירות.

מנהל אגף תכנון, תפעול ורישוי תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, אמר כי הוא עומד בראש הוועדה שדנה ברפורמה ואמורה להגיש בסוף החודש הזה את המלצותיה לשר. לדבריו, לא בטוח שהכנת הרפורמה תסתיים עד סוף 2016, ותיבחן האפשרות להאריך את המצב הקיים במספר חודשים נוספים לתוך 2017.

"הרפורמה אמורה לשדרג משמעותית מנקודת המבט של הנוסע, והרעיון הוא שהפעילות תהייה רווחית ולא הפסדית כמו היום", אמר.

מנהל מחלקת מוניות והסעים במשרד התחבורה, יוסי ניזרי, אמר כי הדברים שעלו בישיבה נידונים על שולחן הוועדה העוסקת ברפורמה. הוא טען כי הוועדה שקופה, אך היו"ר חנין העיר כי "זה הכי רחוק משקיפות. אם אני כיו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית לא יודע כמעט כלום על הוועדה הזו אז המילה שקיפות לא מתאימה".

ניזרי הוסיף כי כמו שהוא רואה את הדברים הרפורמה תהייה טובה. "חלק מהמסקנות שלנו זה לאפשר גמישות כדי לפתוח קווים חדשים ולהאריך קווים בהתאם להקמת שכונות חדשות והרחבת קיימות", אמר. נציג האוצר, מורן מזור, אמר כי תשלום סובסידיה והנחה במערכת הכרטוס גם למשתמשים במוניות שירות זה לא טרוויאלי, מאחר שהקווים לא מוקצים בהליך תחרותי והמערך לא מצוי תחת בקרה.