אביב גפן
אביב גפןפלאש 90

הזמר אביב גפן הוא אחד האחרונים שדיברו עם יצחק רבין לפני שנרצח בתום העצרת ההיא. בראיון לעיתון ''ידיעות אחרונות'' במלאת עשרים שנה לרצח, הוא מדבר על הייאוש מהנהגת השמאל בישראל ועל השנאה שמפלגת את העם.

"די ויתרו פה על רעיון השלום. ממשלת נתניהו עשתה עבודה מדהימה בכך ששינתה את הלקסיקון. היום שמאלן בישראל היא מילה ששקולה לבוגד בעיני המון אנשים", אומר גפן.

לעומת זאת, הוא טוען, קריאת ''מוות לערבים'' נשמעת בסדר גמור בעיני רבים מהאנשים. ''כל משפט עם המילה 'שלום' נחשב למשהו הזוי, שאתה צריך להתנצל עליו".

לדבריו הרחוב נהיה הרבה יותר לאומני ומשיחי. ''אם אתה חילוני ולא מאמין בביאת המשיח, אתה בבעיה. היום נורא פופולרי להיות בימין. הם יותר אקטיביסטים, וחופש הביטוי הרי קיים רק בצד שלהם. גם מה שהולך ברשתות החברתיות, מקום שבו היית מצפה שהמידע יזרום מכל הכיוונים, משרת הרבה יותר את הימין.

''האחרונים שדיברו והשמיעו דעות אחרות בפומבי, אם זו אורנה בנאי או אחותי שירה, פשוט חטפו מטר השפלות, בזמן שעמיר בניון, אחד שאמר שבעיניו אובמה הוא כמו היטלר, מקבל חיבוק חם על במת הליכוד".

אביב גפן פסימי לגבי האפשרות שהשמאל ישנה את המדיניות. "מאז רצח רבין לשמאל אין מנהיג ראוי, וללא אופק מדיני תהיה סכנה לעתיד שלנו פה".

לגבי יצחק הרצוג אומר גפן כי "הוא לא כתובת. בעולם של היום, בלי כריזמה ובלי להבין את התקשורת, מאוד קשה להנהיג, לסחוף אחריך המונים. את רבין אי־אפשר היה להציג כמנהיג צעיר ומבטיח, אבל היו לו כריזמה ואישיות, ובכלל לא היה אכפת לך מה גילו. גם בזמנים הכי קשים של רבין, הוא קם ועשה מהלך מאוד קיצוני מבחינתו, ובתוך התופת והטרור החליט ללכת לכיוון של השלום. אני לא רואה את בוז'י עושה דברים דומים".

הוא משוכנע שאם רבין לא היה נרצח, לא היה מורגש פילוג בעם. "חובה לדבר אחד עם השני ולהקשיב. האמנים ואנשי הרוח צריכים להפסיק לפחד ולומר את דעתם. מצד שני, ברשויות ובוועדי החברות צריכים להפסיק לעשות חשבונות ולא לתת לדעות של האמן או לאמירות שלו להשפיע על ההחלטה את מי להזמין להופעה. צריך לעודד דיאלוג ולקבל דעות אחרות".