יו"ר בית הלל, הרב מאיר נהוראי
יו"ר בית הלל, הרב מאיר נהוראיצילום: בית הלל

בארגון הרבנים ''בית הלל'' מתייחסים הבוקר (רביעי) למחלוקת בנוגע לחיסול מחבל שכבר נוטרל בזירת הפיגוע וכן לתקיפת האריתראי בפיגוע בתחנה המרכזית באר שבע.

ראשית מדגישים הרבנים כי "בימים אלו של מאבק בטרור רצחני, חשוב לזכור כי כוחנו באמונתנו ובמוסריותנו ואלו נבחנים לעיתים דווקא בשעות קשות. לכן אנו מבקשים להבהיר שהחובה להילחם באויב מלחמת חורמה היא עד לרגע בו ברור בוודאות, מעל לכל ספק, שהוא אינו מהווה סכנה".

לדבריהם, "מן הרגע שאדם כבר אינו מהווה כל סכנה, אין היתר לפגוע בו. מעשי נקמה זרים למסורת ההלכתית שלנו, ועשיית משפט שדה אסורה על פי דין תורה, וגם על פי חוקי מדינת ישראל".

לצד העובדה שאזרחי ישראל וכוחות הביטחון מגלים תושייה רבה ופועלים לנטרול המחבלים מנשקם, ב"בית הלל" מסבירים כי ההנחיה "הבא להורגך השכם להורגו" תקפה רק כל עוד שהקם להרגנו אכן מהווה איום. ''ברגע שהאיום חולף באופן ודאי, הטיפול עובר באופן מיידי לכוחות הביטחון ולמערכת המשפט".

הרבנים מתייחסים לתקיפת האריתראי בבאר שבע שהובילה למותו ומציינים כי "מותו הטרגי של האזרח הזר החף מפשע, הפטום זרהום, שנהרג על ידי קהל משולהב, מצווה אותנו ללמוד ולהפנים את עומק הסלידה המתבקשת מפגיעה באדם חסר ישע, ואת גודל הסכנה לחברה מתוקנת מעשיית צדק ללא משפט"

"עלינו להתאחד היום בזהירות מעשיית דין בלא משפט. יש לחשוש כי היא תוביל לפגיעה בחפים מפשע, להשתוללות כנופיות נקם ולהגברת השנאה והאיבה. אם לא די בהידרדרות מוסרית כזאת, פעולות ממין אלו מורידות את קרן ישראל בעולם ומחללות את השם.

''מעשים כאלה מפריעים לממשלת ישראל ולכוחות הביטחון בפעולות ההגנה והסיכול שלהם. ברגע שאדם, כל אדם, אינו מהווה סכנה, אין לפגוע בו. נקודה", קובעים הרבנים.