קואליציה. ביתר עילית
קואליציה. ביתר עיליתפלאש 90

"פשיעה ביטחונית", כך מגדיר תושב ביתר עילית את המציאות שבה בצמידות לגן ילדים נמצא אתר בנייה שבו עשרות פועלים ערבים מכפרי הסביבה ללא אבטחה ראויה, כהגדרתו.

התושב, הורה בעצמו, מספר על האזור בו מצוי גן הילדים, "האזור הקרוב ביותר לגדר. בונים שם את החלקים החדשים של העיר, יש שם עבודות תשתית ובנייה של בניינים. פועלים ערבים עובדים שם ולא רוצים לשלם אגרת שמירה וכן הם נכנסים דרך קרעים בגדר".

התושב מספר כי הפועלים הערבים מסתננים דרך הגדר הפרוצה והקרועה שבמקום גם בשבתות ובעבר היו מקרים שבהם חדרו גם לבתים, "בשבוע שעבר שמענו אותם צועקים 'אללא אוכבר'".

לדבריו פניות של הורים לצבא ולמשטרה לא הניבו תוצאות והגדר ממשיכה להיות קרועה ופרוצה ללא טיפול של הרשויות המוסמכות. "במרחק של עשרה מטרים נמצאים שם גני ילדים ללא גדר ביטחון וללא אבטחה. עשר שניות והם בפנים. אני לא יודע איך הורים שותקים", הוא אומר ומעיר כי חששם של ההורים ניכר גם בליווי הצמוד שהם מעניקים לילדות הגן, ליווי שמגיע עד הגן עצמו ולא רק עד הרחוב בו מצוי הגן כפי שהיה מקובל בעבר.

להערכתו הורים ותושבים "נכנסו לשאננות כי מתקשרים לצבא ולמשטרה ולא עושים כלום. למה אי אפשר לתקן את הגדר שתהיה נורמאלית?", הוא שואל ומספר על אירוע בו ראה כיצד קצין צה"ל שהוקפץ למקום בעקבות חשש לחדירה זעם על אחראי הביטחון בעירייה שאינו פועל לסגירתה המוחלטת של הגדר במקום.

בעיריית בית"ר עילית מכירים את הטענות אך מספרים על מציאות מורכבת וקשה שבה הפועלים הערבים שבים ופורצים את הגדר מדי לילה ובכל בוקר עמלים אנשי העירייה על סגירת הפרצות, ולשם כך אף הוקם צוות מיוחד האחראי על שלמותה של הגדר הפרוסה על פני עשרות קילומטרים.

"שלחנו למשרד הביטחון בקשה לגדר חכמה", אומרים בעירייה וקובעים כי אכן הגדר הפשוטה שקיימת כעת סביב העיר אינה מספקת ואינה המקסימום שניתן לעשות במאבק הסיזיפי נגד הפועלים המבקשים לעבוד באתרי הבנייה הרבים שבעיר, ומדובר בפועלים שמסיבות שונות לא קיבלו אישור ומשום כך הם נזקקים לקריעת ופריצת הגדר.

עם זאת מציינים בעירייה כי לאורך הגדר קיים מערך של מצלמות ומתקיימים מארבים של הצבא כמו גם מוקדי תצפית לאיתור המסתננים מבעוד מועד, זאת לבד מסיורי אבטחה ממוקדים לאזורי הגנים שבעיר, "אבל זו עדיין לא הגדר החכמה שהיינו רוצים. אנחנו עושים כל מה שביכולתנו כדי שהגדר תהיה שלמה. העלויות של גדר חכמה אסטרונומיות והצבא לא אוהב לתת גדרות כאלה, בעיקר לא כאשר מדובר בהיקפים עצומים שכאלה".

בעקבות ההסלמה של השבועות האחרונים, מספרים בעירייה, שיגר ראש העיר מכתב למשרדי הממשלה הרלוונטיים ובו דרש להציב אבטחה בכל גני הילדים שקיבלו סמל מוסד. לפי שעה, אומרים בעירייה, קיימים קריטריונים מוגדרים במשרד לביטחון פנים להצבת אבטחה שכזו. כעת מנסים בעירייה לשנות את הקריטריונים. במענה נאמר לראש העירייה כי לשבועיים הקרובים תוצב אבטחה שכזו, אך בעירייה לא מסתפקים בכך. לטעמם בשבועיים המדוברים לא יספיקו לגייס את המאבטחים הנדרשים ובוודאי שלא להכניס אותם לפעילות רציפה ויציבה סביב מעטפת הגנים.

"העירייה אינה ממשלה ואנחנו פועלים במגבלות שלנו. את הגדר מקים משרד הביטחון, את המאבטחים מביאים משרד החינוך והמשרד לביטחון פנים והעירייה בתווך עושה ככל שהיא יכולה ונותנת את מירב ההשקעה בגדר הנוכחית. אנחנו מציבים מאבטחים ועורכים סיורים בדגש על אתרי הבנייה, ובימים רגישים אסרנו את הכנסת כל הפועלים למרות שמדובר בהשבתת הבנייה", אומרים שם.