הר הבית
הר הביתצילום: גארט מילס, פלאש 90

במערכת המדינית מנסים הערב (מוצאי שבת) להמעיט מערך הפרסומים לפיהם ליהודים לא יותר להתפלל בהר הבית אלא רק לעלות אליו.

בשיחה עם ערוץ 7 הדגיש גורם מדיני כי חרף הפרסומים על דברי מזכיר המדינה האמריקני, "אין כל שינוי בסדרי עליית היהודים להר הבית, ולא שינוי אחר בסטטוס קוו".

הוא הוסיף כי לישראל יש עניין בהצבת מצלמות ברחבי הר הבית, כפי שהציע ראש הממשלה נתניהו, כדי להזים את הטענות שישראל משנה הסטטוס קוו. "בנוסף אנו מעוניינים להראות שהפרובוקציות אינן מגיעות מהצד הישראלי", הסביר הגורם.

הגורם המדיני גם הכחיש פרסום בתקשורת הערבית ולפיו נתניהו התחייב  להקפאה שקטה ביו"ש. "אין כל התחייבות שלא לאשר תכניות בנייה חדשות בהתנחלויות", אמר. 

 עם זאת, הביקורת על פרסום הסיכום עם קרי נמשכת. יו"ר סיעת הבית היהודי ינון מגל אמר כי הוא "מעריך את מאמציו של ראש הממשלה להרגיע כרגע את המצב, אך שום דבר לא ימנע בסופו של דבר מיהודים להתפלל בהר הבית, המקום המקודש להם ביותר בעולם. גם לא מצלמות של הוואקף".

ח"כ שולי מועלם הוסיפה כי "כמו שאין מצב למנוע מיהודים להתפלל בפריז, מאלמו או יוהנסבורג, אין מצב שבו יהודים לא יוכלו להתפלל בהר הבית".

"ההסכם הרע המסתמן לפיו יהודים לא יוכלו להתפלל על הר הבית הוא הסכם כניעה רופס שמצהיר בראש חוצות כי למדינת ישראל אין ריבונות על המקום הקדוש ביותר לעם היהודי. אני קוראת לראש הממשלה להפסיק למנוע מיהודים את היכולת להתפלל בכל מקום שירצו", אמרה מועלם, "אותי בכל מקרה אף אחד לא יעצור מלהתפלל על הר הבית".

יהודה גליק, יו"ר הקרן למורשת הר הבית אומר בעקבות הפרסומים לפיהם לא יותר ליהודים להתפלל בהר כי "תפילה היא אקט פנימי רוחני שאין בכוחו של צבא או משטרה למנוע אותה".

"המציאות בהר הבית, לא תיקבע על ידי נאומים ואפילו לא על ידי התחייבויות בינלאומיות למצלמות, אלא על ידי העובדות בשטח. על כן אני קורא לכל מי שרוצה שהמדינה הזאת תמשיך ותישאר יהודית, ותהיה מחוברת למסורת ישראל מאז ימי התנ"ך - בואו לציון היא הר הבית  חייבים להרגיל את העולם שיהודים הם חלק מהנוף הטבעי של ההר", דברי גליק.

בתוך כך, עו"ד איתמר בן גביר פנה במוצאי שבת במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, והודיע כי הסכמתו לספק לוואקף גישה למצלמות האבטחה בהר הבית אינה חוקית ויש בה משום פגיעה והפרה של חוק הגנת הפרטיות.

במכתבו לראש הממשלה כותב בן גביר כי "מעבר לתחושה כי 'בעל הבית השתגע', והודעתו של נתניהו לקרי כי יהודים לא יתפללו בהר הבית ואף תינתן לוואקף גישה למצלמות האבטחה, היא כניעה לטרור ומתן פרס למרצחים שהשיגו למעשה את מטרתם, הרי שצעד זה נגוע באי חוקיות".