המוסד לביטוח לאומי
המוסד לביטוח לאומיצילום: פלאש 90

בית הדין לעבודה קבע לאחרונה כי מאבטח בשב"כ, שליווה את משלחות ההצלה לאסון הצונאמי בתאילנד ולקה בנפשו כתוצאה מהמראות הקשים, יוכר כנפגע עבודה.

את המאבטח ייצג עו"ד אריאל גלזר ממשרד עורכי הדין דוד פייל. הצעיר עבד כמאבטח של שירות הביטחון הכללי, וצורף כמאבטח למשלחות ההצלה באסון הצונאמי בתאילנד.

מעדותו ומחוות דעת של פסיכיאטרים שבדקו אותו, עולה כי הצעיר נחשף למראות קשים ביותר, וביניהם ערימות של גופות של מאות מבוגרים וילדים שהועלו באש בשל האסון.

עם שובו לארץ מצבו הנפשי של הצעיר התדרדר, הוא פרש מהשירות, אושפז מספר פעמים בבתי חולים פסיכיאטריים, והפך למובטל ולמבודד חברתית. בשיא המשבר ניסה הצעיר להצית את עצמו בתחנת דלק – אך ללא הצלחה.

בקשה שהוגשה בשמו מהמוסד לביטוח לאומי להכיר בו כנפגע של תאונת עבודה, התקבלה רק בחלקה. במסקנות הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי נטען כי הצעיר כבר אושפז במוסד פסיכיאטרי לפני אירוע הצונאמי, וכי הוא מעשן כבד של מריחואנה.

אולם הצעיר ערער על ההחלטה וערעורו התקבל על ידי השופטת אורנית אגסי. השופצת קבעה בהחלטתה כי קיים שוני מהותי בין קשר-סיבתי-רפואי, לבין קשר-סיבתי-משפטי – ולמרות שהיו אירועי רקע שהשפיעו על הרקע הנפשי של התובע מבחינה רפואית, אין ספק שאירוע הצונאמי הוא זה שהיווה את הטריגר לפרוץ מחלתו ועל כן יש להכיר באירוע כתאונת עבודה לכל דבר.

השופטת אגסי הורתה למוסד לביטוח לאומי להעניק לצעיר גמלה חודשית קבועה בהתאם לנכותו, וכן חייבה את המוסד בתשלום הוצאות משפט.