אסון הגז בירושלים.
אסון הגז בירושלים.חזקי עזרא

ועדת הפנים והגנת הסביבה סיירה היום (ראשון) בשכונת גילה בירושלים כחלק מהמעקב אחר מצבן של 12 המשפחות שדירותיהן נהרסו בפיצוץ הגז לפני 21 חודש.

"ראש עיריית ירושלים היה צריך להנחות את הפקיד הכי בכיר – את מנכ"ל העירייה לתכלל, להוביל ולהביא לידי סיום את שיקום הדיירים נפגעי אסון הגז", אמר יו"ר הועדה ח"כ דוד אמסלם.

"אנחנו נעקוב עד שיבואו לידי פתרון", הבטיח אמסלם לתושבים, "באסון ורסאי ראש העיר הקודם טיפל בנפגעים. אם היה פה מרתון, ראש העיר כבר היה מתייצב, אבל פה הוא מהאו"ם, לא קיים. זה לא הגיוני".

בסיור השתתפו גם ח"כ מיקי לוי וח"כ אורי מקלב, שביקשו מהוועדה לקיים את הסיור וכן סגן שר השיכון ח"כ ג'קי לוי.

אמסלם ציין, "בהתאם להחלטות שקיבלנו בוועדה בדיון בנושא בקיץ, עיריית ירושלים התחילה לקדם תכנון שיפוץ הדירות ולתת אומדנים לעלויות. העירייה חייבת להוביל את הפרויקט, גם אם לא לממן מכיסה. היא חייבת לכנס עבודת מטה עם משרדי השיכון, האוצר והמשפטים ועם חברת הגז. במקביל, עד שזה יקרה, הדיירים צריכים לגור באיזה מקום".

לדבריו, "הוועדה דורשת ממשרד השיכון לקרוא לעיריית ירושלים לתת את חלקה בשכר הדירה. אלה תושבים שלכם. כנראה אתם עסוקים עם אירועי ספורט. היועצת המשפטית של הוועדה תבדוק אם יש חסם חוקי בהעברת כספים לשכר דירה לדיירים ואם יש צורך נבצע שינוי חקיקה. הוועדה דורשת משר התשתיות כרגולטור להכין תקנות לנושא הגז שכיום הוא פרוץ באופן קיצוני. מכלי הגז המוצבים באזורי מגורים, אם הם מתפוצצים, הם מרימים רבע שכונה".

ח"כ אורי מקלב הוסיף, "להתיר סבך בירוקרטי יש שתי דרכים – לנסות להתיר, אבל אם לא מצליחים, צריך לחתוך. עיריית ירושלים מקבלת מאות מיליונים. אין שקל שלא חשוב, אבל כאן צריך קודם כל לעשות ואחר כך נראה מי צריך לשלם. חוסר הוודאות והטלטולים שנכפו על הדיירים הם דבר שאסור להסכים לו. אי אפשר להטיל על הפרט אסון כזה".

ח"כ מיקי לוי ציין כי חברת סופרגז כבר נרתמה לתת חלק משמעותי מהעלות, "נפגשנו - סגן שר השיכון ג'קי לוי, ח"כ אורלי לוי אבקסיס ואני, עם מנכ"ל סופרגז. אדם עם ערכים. אמר 'אני רוצה לעזור'. יש נכונות לתת את הכסף. חסר 2 מיליון. מנכ"ל סופרגז הוא בן ברית שלי. הוא מודע שיש 5 מיליון דולר ביטוח שהחברה מחויבת לעשות. כל שקל שהוא ישלם הוא יקבל בחזרה".

יו"ר הוועדה ח"כ דוד אמסלם דיווח על תוצאות הדיון הקודם של הוועדה בנושא, שהתקיים בקיץ. הוועדה דרשה משר התשתיות להקים צוות בינמשרדי כדי לבחון הערכות לאסונות דומים בעתיד. השר גלנט ביקש 60 יום, ובסופם ידווח לוועדה מה בכוונת המדינה לעשות בעניין.

מהנדס העיר, שלמה אשכול, דיווח לוועדה כי צוות מקצועי באחריות חברת מוריה בוחן בימים אלה היתכנות הנדסית למסלול שיקום הדירות. הוא העריך שתוך חודש ימים הצוות יסיים עבודתו ויוכל לדווח לראש העיר ולמנכ"ל העירייה על מנת שיגבשו את הפתרון. "הפרמטר החשוב הוא שהפתרון יהיה הכי מהיר", אמר. בימים אלה מכינים את התשתית להיתר הבנייה.

עופר איובי, יו"ר המנהל השכונתי בגילה: "עלות שיקום הדירות הוא 7 מיליון. בכל פעם שיש לחץ ציבורי הם מחפשים פתרונות וממציאים רעיונות כמו תמא 38. היום סופרגז מוכנים לשים 4.5 מיליון שקל. חסרים לנו 2 מיליון. התושבים אפילו לא יכולים לתבוע. אם יימצא הסכום החסר, תוך 10 חודשים הם יכולים לחזור הביתה".