ממראות ההרס בהר הזיתים
ממראות ההרס בהר הזיתיםאלמוני. השם שמור במערכת

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס ראש מנהלת בתי העלמין בירושלים, הרב הלל הורוביץ, לדיווח לפיו משרד השיכון שכר מאבטחים ערבים מהשכונה הסמוכה להר הזיתים על מנת שאלה יאבטחו את בית העלמין מפני וונדליסטים ופורעים.

ההחלטה להציב את אותם ערבים בתפקידי שמירה במקום מוכרת לרב הורביץ והוא עורך הפרדה בדבריו בין האבטחה הביטחונית לבין שמירה מוונדליזם. "אנחנו מתמודדים עם שתי סוגיות ביטחוניות – הבעייתית יותר היא הפגיעה במתפללים ובציר התנועה להר - זריקות אבנים ובקת"בים מונעים ביקור. בסוגיה הזו רק משטרת ישראל ומג"ב מתמודדים, יחד עם ליווי למשפחות המבקרות בהר, ליווי שאותו מעניק משרד הבינוי", הוא אומר וקובע כי "בתקופה האחרונה, כשיש הרבה פגיעות בהרבה מקומות ברחבי הארץ, המשטרה עושה מאמץ עליון וגדול. רמת הפגיעות בהר הזיתים במגמת ירידה וזה סימן טוב. מוכח שכאשר המשטרה רוצה היא יכולה להקצות משאבים לאבטחה וביטחון".

עם זאת, מוסיף הרב הורוביץ, קיימת גם הבעיה הנוספת, בעיית הוונדליזם בהר, "הבעיה הנוספת שגם היא פוחתת זו הפגיעה בקברים והוונדליזם, בעיקר בשיפולים המזרחיים, באזור הנושק עם השכונות הערביות שם. השב"כ והמשטרה הגיעו למסקנה שעד שתוקם שם הגדר המתוכננת באורך של כשלשה קילומטרים, לתקופת ניסיון המשטרה תביא משפחה מקומית מהשכונה, והיא תיתן מענה להתמודדות שלנו עם ניפוץ הקברים, שבירת בקבוקים, ביזוי הקברים ועוד".

מוסיף הרב הורוביץ ואומר כי "מצד ההלכה והאמת צריך לשמור על הקברים, והשב"כ איתר את המשפחה הזו שיש לה כוחות  ואנשיה יכולים לתת מענה לפגיעה בקברים, כי כעת, מניתוח לוח הזמנים וכוח האדם, המשטרה לא יכולה לתת מענה לשמירת כל קבר".

"עיקר המאמץ הוא השמירה על החיים. אותה משפחה ערבית אמורה ליצור הרתעה לשכניהם בתקופה ניסיונית. אם הדבר יועיל אז בדיעבד זה בסדר", הוא אומר ומעיר כי במתחם בית העלמין ישנם שומרים ערבים וותיקים השומרים על חלקות והדבר נעשה "תחת הריבונות שלנו", כהגדרתו.

הרב הורוביץ נשאל אם אין לראות במעשי הוונדליזם מעשה לאומני לכל דבר, כלומר מעשה שקשה להניח שיזכה לתגובה הולמת משומרים ערבים. במענה הוא מבהיר כי הדברים ברורים וידועים ואכן "גם שהיית ערבים בין המצבות וניפוץ המצבות נעשה ממניע לאומני. כשמדובר בבתי הקברות שלהם יש להם כבוד לקברים, כך אני רואה גם בחברון וגם בירושלים. הם באים לבתי הקברות כדי לחלל אותם וכל אחד מהם פועל לפי שנאתו – אחד בועט, אחד מנפץ, אחד מעשן ואחד מנתץ. כל פעולה שלהם היא פעולה לאומנית, פעולת טרור שצריך למגר ולטפל בה, אבל המשטרה לא יכולה לתת מענה לכל, ואם אותה משפחה ערבית יודעת למנוע את הביזוי וחילול הקברים אז צריך לדעת להשתמש בכוח הזה".

עוד נשאל הרב הורוביץ איך הוא מתייחס לטענות לפיהן מדובר במהלך שאינו אלא 'פרוטקשן' כדוגמת המתרחש מול הבדואים בנגב. "אני לא נכנס לתוככי השיקולים של השב"כ והמשטרה שהם אלה שמנחים. אני יכול לכתוב ולדרוש בתוקף שיתנו מענה ביטחוני. אני לא נכנס לשיקולים בהרכבת המערכת הביטחונית שהם פועלים בה. אני יודע שבהרבה מקומות השב"כ מנצל הרבה משאבים, חלקם אנחנו יודעים וחלקם לא, חלק אנחנו אוהבים וחלק לא. בסך הכול צריך לראות שנותנים לנו מענה ותחושה שהמקום פתוח ובטוח וניתן להגיע אליו. אנשים רבים מבוהלים מחשש לניפוץ מצבות וקברים. אנשים מתקשרים אלינו שנלך במקומם לקברים כי הם חוששים".

"אם השב"כ והמשטרה הגיעו למסקנה שבעת הזו צריכים גם את הסיוע של מערכת כזו שנותנת גיבוי מוגבל להחזרת הרוגע והביטחון אז זה בסדר. הייתי מעדיף שהכול יהיה בשלטון ובריבונות שלנו, שהיינו יודעים להטיל אימה ולגבות מחיר כבד מהערבים שמסביב, שידעו שיש מחיר לטרור בפגיעה באדם ובקברים, אז לא היינו צריכים גדר או אמצעים אחרים, אבל כעת המצב הוא שאין מספיק הרתעה ואין גביית מחיר ובכוחות שקיימים כיום אם זה נותן רוגע ואנחנו יודעים שהקברים לא ייפגעו אז צריך לחיות עם זה. אני לא חושב שזה נותן להם כוח וריבונות. לצערינו גם בעבודות פיתוח בהר הזיתים במקומות אחרים עובדים ערבים. זה כוח האדם שיש לנו לפעולות כאלה ואחרות".

ומה באשר למציאות הכוללת בהר? הרב הורוביץ מבהיר ומחדד כי "מי שנוסע היום להר הזיתים, גם בציר א-טור גם בראס אל עמוד, דרך יריחו, רואה נוכחות רבה של משטרה ומג"ב, רואים את הבלון עם המצלמה ששולט מלמעלה על אזור הר הזיתים. הנוכחות מאוד בולטת והתגבור המשמעותי של המשטרה משרה ביטחון. אליי לא הגיעו דיווחים על אירועים חריגים בשבועיים האחרונים. בסך הכול יש התקדמות מאוד טובה ואני מקווה שזה יהיה לאורך זמן".

כאן המקום להוסיף ולציין את תגובת משרד הבינוי והשיכון האחראי על אבטחת בית העלמין לבחירה באותם שומרים מקרב ערביי הסביבה: "מדובר בהעסקה של עובדים מקומיים, כחלק ממודל שקיים באבטחת מוסדות חינוך, מבני ציבור ואתרים אחרים בירושלים. המודל של האבטחה בהר הזיתים הונחה על ידי משטרת ישראל וממומש על ידי חברת האבטחה".