שיר אהבה לירושלים. אבי בניון
שיר אהבה לירושלים. אבי בניוןצילום: ענת לוי

לפני כשנה זכיתי להשתתף אירוע נפלא שמתקיים כבר כמה שנים על ידי בית המדרש שבו אני זוכה ללמוד לא מעט זמן: "פרויקט בר מצווה".

נכון - אני מתפלל שלוש תפילות ביום, ונכון - אני מבקש "ובנה ירושלים עיר הקדש במהרה בימינו", אבל איך אני, אבי בניון, היהודי הפשוט מבאר שבע, מקיים את הציווי של דוד המלך
במסגרת פרויקט בר המצווה זכינו ללוות כשבעים ילדים בתהליך כניסתם למצוות (שללא הפרויקט, לא היו זוכים לטקס הזה כנראה) עד לרגע המיוחל של עלייתם לתורה במעמד נפלא בכותל המערבי.

במהלך המעמד מקבל כל אחד מהילדים זוג תפילין, טלית וסידור עליו מוטבע שמו. הרגע מרגש. הם זוכים לראשונה בחייהם להתחבר כ'מצווים ועושים' למסורת הנצח של עם ישראל. שם, במקום הקדוש על יד מקום המקדש, אשר עיני ישראל נשואות אליו מאז ומעולם, פתאום חשבתי בליבי על הפסוקים שאמר דוד המלך - מלכה הנצחי של ירושלים: "אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי, תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי, אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי".

איך אני, אבי בניון, היהודי הפשוט מבאר שבע, מקיים את הציווי של דוד. נכון - אני מתפלל שלוש תפילות ביום, ונכון - אני מבקש "ובנה ירושלים עיר הקדש במהרה בימינו", אבל איך אני יכול באמת לעשות מעשה שיסמל את הקביעה הנחרצת של דוד מלכנו. ראיתי שרש"י מפרש את הפסוק "אם לא אעלה את ירושלים: את זיכרון חורבנה אעלה להזכירו בראש כל שמחתי". את הדבר הזה מקיים כל חתן ביום חתונתו וביום שמחת ליבו. וחשבתי לעצמי שהקדוש ברוך הוא נתן לי מתנה, שהיא בעצם שליחותי בעולם - היכולת לשיר, לשיר את התחושות שלי, את הרגשות שלי, את האמת שלי. זאת אולי תהיה דרכי להעלות את ירושלים על ראש שמחתי.

המחשבה הזו לא עזבה את ראשי ולא הפסיקה להעסיק אותי.

הקדוש ברוך הוא נתן לי מתנה, שהיא בעצם שליחותי בעולם - היכולת לשיר, לשיר את התחושות שלי, את הרגשות שלי, את האמת שלי. זאת אולי תהיה דרכי להעלות את ירושלים על ראש שמחתי
לאחרונה עלה לי רעיון. רציתי לחדש שיר ישן ולתת לו את הפרשנות שלי. בארבעת אלבומיי הקודמים לא זכיתי למצוא משהו שאני יכול לתת לו ערך מוסף שיצדיק את ביצועו מחדש אבל עכשיו, כשאני מרגיש רצון להעלות את ירושלים על ראש שמחתי, מה יכול להיות נפלא יותר מלבצע שיר אהבה וגעגועים לעיר הקודש?

וכך, לפני כמה חודשים כשהתחלתי באיסוף החומרים לאלבום החמישי, חזרתי לשיר שכבר בילדותי היה מזעזע בי את אמות הסִפִּים: "מעל פסגת הר הצופים". נכנסתי להקליט את השיר ביחד עם שאר שירי האלבום והאמת, לא חשבתי להוציא את השיר כסינגל אלא רק כשיר בתוך  האלבום. אלא שלפני כשבוע היה אמור לצאת שיר שני מהאלבום לרדיו שמדבר על מלחמת היצר המתישה ולבי לא נתן לי להוציאו ובעקבות המצב שפקד את ארצנו בכלל ואת ירושלים עיר הקודש בפרט, הרגשתי שהנה, יש לי סימן מלמעלה שהדבר הנכון ביותר כעת הוא להזכיר לי ואולי לכולנו מה היה, הווה ויהיה הקשר והיחס שלנו לעיר הקודש. לירושלים.

אז אני גאה להגיש לכם, גולשי ערוץ 7, את הסינגל החדש שלי לשיר האהוב הזה, שיר אהבה לירושלים. 

אבי.

בכורה למגזין ערוץ 7, הסינגל החדש של אבי בניון 'מעל פסגת הר הצופים':

---

מתוך מגזין ערוץ 7