הדרך אל המיליארדים שמגיעים לכם

מבקר המדינה קבע שמיליארדי שקלים מגיעים לאזרחי ישראל אך אינם נדרשים על ידי האזרח. למה זה קורה? ואיך מתגברים על הבירוקרטיה שבדרך?

שמעון כהן - ערוץ 7 , י"ט בחשון תשע"ו

הדרך אל המיליארדים שמגיעים לכם-ערוץ 7
כסף
צילום: פלאש 90

מיליארדי שקלים המגיעים לאזרחי ישראל שמורים בקופת המדינה רק משום שהאזרח הפשוט לא מודע לזכויותיו, אינו יודע לדרוש את זכויותיו ולעיתים אינו מאמין בסיכוייו להגיע למיצוי זכויותיו. כך קבע בשבוע שעבר דו"ח מיוחד של מבקר המדינה.

בעקבות הדברים שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם עו"ד שרון בורנשטיין, עורך אתר 'כל זכות' המבקש להנגיש את המידע אודות זכויות האזרחים בישראל לכלל האזרחים בשפה פשוטה ונגישה לכל, "שכל אזרח יידע מה הזכויות וידע למצות אותם".

באתר מפורטת הזכות, מי זכאי לה, כיצד יש לפעול כדי לממש את הזכות, אילו טפסים יש למלא ואם צורך גם אילו ארגונים יכולים לסייע למימוש הזכויות הללו.

באשר לעצם המציאות שבה הציבור אינו מודע לזכויותיו אומר עו"ד בורנשטיין כי למעשה מדובר במצב שבו כחמישים אחוז מהזכויות שמגיעות לאזרח הישראלי אינן באות לידי מימוש. ברונשטיין מציין כי מדובר בבעיה מוכרת האופיינית לכל מדינות ה-OECD. "זו לא בעיה רק של ישראל והסיבה המרכזית היא היעדר מודעות. זו לא בעיה רק של אוכלוסיות חלשות.

"גם אוכלוסיות חזקות יותר לא יודעות על קיומן של זכויות ולא יודעים שהם אכן זכאים לה. גם כשיודעים שזכאים התהליך של מימוש הזכות נתפס כמורכב ואנשים מאמינים שהסיכויים שלהם קטנים לקבל את הזכות ולכן לא טורחים להתחיל בתהליך. כך מיליארדים נשארים בידי הגופים השלטוניים ובידי גופים אחרים".

בורנשטיין נשאל אם ישנן זכויות מסוימות שניצבות בראש טבלת הזכויות הנעלמות והשיב כי קשה לשים אצבע על זכויות מסוימיות שכן לכל אוכלוסיה יש זכויות אחרות שאותן היא אינה ממצה. ען זאת הוא מציין כי קיים עניין גדול בנושא של זכויות עובדים וזכויות בריאות.

"לאחרונה הנגשנו את תהליך הועדות הרפואיות בביטוח לאומי, בשיתוף פעולה עם ביטוח לאומי, כדי שאנשים שחוששים מהתהליך יידעו להיערך מראש. ההכנה מראש חשובה כי אנשים לא מודעים לזכויות ולתהליכים שנדרשים, אילו מסמכים נצרכים, למי לפנות וכו', אבל הכול מתחיל בהיכרות עם הזכויות שקיימות".

עוד הוא מוסיף ואומר כי "לא פעם המידע הנתון לידי האזרח כתוב בצורה משפטית מורכבת שאזרח מהשורה, ולפעמים גם עורך דין, לא תמיד מבין אותו. אנחנו ב'כל זכות' כותבים בצורה בפשוטה ומנקודת המבט של האזרח. הרבה פעמים כל אתר ממשלתי כותב על הזכויות שהוא נותן אבל לפעמים מגיעים לסיטואציה שצריכים זכויות מכמה גופים ולא יודעים שמגיע סעד מכמה גופים. אנחנו מרכזים את המידע שאמור להגיע מכל מקום ומקול גורם למקום אחד. כך במקרה של פיטורין או מחלה".

בורנשטיין נזהר מלהאשים ולתקוף את המדינה והמערכת ואומר כי המדינה עושה הרבה כדי להנגיש את המידע, "מהניסיון שלנו אנחנו נתקלים בעובדים שמנסים למתוח את הגבולות לטובת העזרה לאזרח. יש כמה מגבלות כמו המגבלה המשפטית", הוא אומר ומסביר כי החובה של המערכת להיות מדוייקת מול האזרח מחייבת אותה להתפלפל בניסוחים שלא פעם הופכים את ההבנה של הזכות כמעט לבלתי אפשרית.

באתר שלו היעד הוא הנגשת המידע והפיכתו לקליט ומובן ואם דברים אינם חד משמעיים נכתב שם כי האדם עשוי להיות זכאי לזכות כזו או אחרת, ומפנים את האזרח לאותו אתר ממשלתי או ניסוח של החוק שיסייע לו להבין אם הוא אכן זכאי לזכות המדוברת. אנחנו לא מחליפים את הממשלה אלא רק נותנים את השירות שיאפשר לאזרח לדעת מה זכויותיו לקראת המשך הלאה למיצוי הזכויות מול משרדי הממשלה".