יאיר לפיד משה גפני ומאיר פרוש
יאיר לפיד משה גפני ומאיר פרושצילום: פלאש 90

בפגישה של ראשי הסיעות החרדיות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, במסגרת גיבוש חוק הגיוס החדש, דרשו החרדים, בין היתר, כי במידה ולא יעמדו ביעדי הגיוס, הסמכות להחלת סנקציות פליליות תוענק רק לשר הביטחון.

על פי התיקון שמבקשים החרדים להכניס בחוק, ארבעה שנתונים של תלמידי ישיבות ייהנו מפטור מידי משירות צבאי, וכאמור הסנקציות לא יופעלו אוטומטית.

מלבד ראש הממשלה נכחו בפגישה ח"כ מאיר פרוש וח"כ גפני, לצד שר הביטחון משה יעלון, שרת המשפטים איילת שקד ומזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט. השרים ליצמן ודרעי נעדרו, הראשון בשל שהייתו בחו"ל והאחרון בשל שמחת בר המצווה לנכדו.     

בפגישה הובהר כי כל מתווה שיוצג לכנסת יהיה חייב לעמוד חסין מול בג"ץ. בכך נרמז לסיעות החרדיות שאל להן להפליג בשינויים שעלולים ליפול בבית המשפט העליון.

הסיעות החרדיות מנהלות מגעים אינטנסיביים בימים אלו סביב חוק הגיוס המתוקן שכן על פי ההסכם הקואליציוני שנחתם בין יהדות התורה לליכוד, חוק הגיוס המתוקן יאושר בקריאה שניה ושלישית בכפוף לאישור התקציב בקריאה שניה ושלישית.

מוקדם יותר הגישה 'יש עתיד' במליאת הכנסת הצעת אי אמון בשל כריכת חוק התקציב עם חוק השיוויון בנטל. השר לוין שהשיב בשם הממשלה תקף את המציעים ואמר כי לא ניתן לגייס חרדים בכפיה אלא רק בהסכמה.