נוסעים אוטובוס אגד 492
נוסעים אוטובוס אגד 492צילום: מאיר סלע

בשורה למשתמשי התחבורה הציבורית. שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, יחתום בימים הקרובים על צו המרחיב את הסדרי ההנחות הניתנות בתחבורה הציבורית, למאות אלפי נוסעים נוספים ומשווה בין ההנחות הניתנות באוטובוסים להנחות הניתנות ברכבת ישראל וברכבת הקלה.

השר כץ אמר כי הצו החדש משפר באופן משמעותי את תנאיהם של אוכלוסיות הזכאיות להנחה בתחבורה הציבורית ומאפשר להם לראשונה לנסוע בכל קווי התחבורה הציבורית בארץ ללא תשלום או בהנחה של עד 50%. 

בני נוער עד גיל 18, ייהנו מהנחה של 50% בכל קווי התחבורה הציבורית בארץ, הן באוטובוסים והן ברכבות. כיום זכאים בני הנוער להנחה של 50% בנסיעות עירוניות ואזוריות בלבד. ההנחות ניתנות באמצעות הטענת כרטיס הרב קו בחוזה מסוג "ערך צבור".

זכאי הביטוח הלאומי, המקבלים קצבת שארים או השלמת הכנסה, ייהנו מהנחה של 33%, בכל קווי התחבורה הציבורית בארץ. עד כה ניתנה ההנחה לזכאי הביטוח הלאומי בקווי התחבורה הציבורית שעלות הנסיעה בהם היא עד 25 שקלים. 

על פי הצו החדש, נכים בעלי תעודת נכה, לרבות נכי צה"ל, יהיו זכאים להנחה של 33% בכל קווי התחבורה הציבורית (אוטובוסים ורכבות), בדומה להנחה הניתנת כיום לזכאי הביטוח הלאומי. עד כה, לא נהנו נכי צה"ל מהנחות בתחבורה הציבורית.

עיוורים ייהנו מפטור מלא מתשלום דמי נסיעה בכל הקווים באוטובוסים וברכבת. עד כה, קיבלו העיוורים הנחה של 50% בקווים שמחיר הנסיעה בהם הוא עד 16.5 שקלים.

מלווה לעיוור, יזכה להנחה בשיעור של 50%, בכל קווי האוטובוסים והרכבת בארץ. עד כה, ניתנה למלווים הנחה בשיעור של 50% רק בקווים שעלות הנסיעה בהם היא עד 16.5 שקלים.

מתנדבי שנת שירות וחניכי המכינות הקדם צבאיות החצי שנתיות, יהיו פטורים לראשונה מתשלום דמי נסיעה בכל קווי התחבורה הציבורית. עד כה, לא ניתנה למתנדבים אלה כל הנחה בתחבורה הציבורית.

חיילי השל"ת (שירות ללא תשלום) וחניכי המכינות הקדם צבאיות יקבלו פטור מלא מתשלום דמי נסיעה באוטובוסים וברכבות (למעט בקווים לאילת). עד כה, נהנו חייל השל"ת וחניכי הקד"צ מהנחה בקווי התחבורה הציבורית, שעלות הנסיעה בהם היא עד 11.5 שקלים.

הצו שיחתם על ידי השר כץ, כולל בנוסף פטור מלא מתשלום דמי נסיעה באוטובוסים עבור נסיעה עם עגלת ילדים פתוחה, בכל שעות היום. עד כה, הפטור ניתן במשך כל שעות פעילות הקווים, למעט בין השעות 7:00 עד 9:00 בבוקר, שהן שעות העומס בתחבורה הציבורית.

ההסדר החדש, המשווה בין ההנחות הניתנות באוטובוסים לאלה הניתנות ברכבת, צפוי להיכנס לתוקף בחודש הבא. זאת לאחר החתימה על תיקון צו הפיקוח על מחירי הנסיעה באוטובוסים וברכבות על ידי שר התחבורה, ופרסומו ברשומות.

השר כץ הדגיש כי ההסדר החדש מבוצע במסגרת הרפורמה במבנה התעריפים של התחבורה הציבורית, הצפויה להיכנס לתוקף בקרוב. לדבריו, יישום הרפורמה יביא לצמצום פערים חברתיים, ויוזיל באופן משמעותי את יוקר המחייה לרוב משתמשי התחבורה הציבורית בישראל.