זאב אלקין
זאב אלקיןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס שר הקליטה ירושלים ומורשת, השר זאב אלקין, להחלטת ועדת האתיקה של הכנסת לנזוף בו ולהורות על שלילת ניהול ישיבות הכנסת מחבר הכנסת אחמד טיבי במשך שבועיים. זאת בעקבות העימות בו הורד אלקין מדוכן הנואמים על ידי טיבי שאף דאג להוציאו מהמליאה.

"אני מקבל את הנזיפה באהבה ומוכן לקבל עוד כמה ואמשיך לומר לאחמד טיבי את מה שאני חושב עליו ועל הפעילות שלו ושל שותפיו. אני לא חוזר על מאומה ממה שאמרתי, וחזרתי על הדברים גם בפני ועדת האתיקה".

"אמשיך לומר לטיבי את מה שאני חושב עליו", אומר אלקין הקובע כי הרכבה של הוועדה היה בעייתי, כהגדרתו. זאת מאחר ומתוך ארבעת החברים בה לא נכחו נציגי הליכוד או הבית היהודי אלא חברי כנסת מהשמאל המובהק וח"כ מהרשימה המשותפת. לטעמו מפתיע שהרכב שכזה בכלל מצא לנכון להעניש את חבר הכנסת טיבי."הגיע הזמן להפסיק להתנחמד ולטאטא את הבעיה מתחת לשטיח. הפעילות של טיבי, זועבי זחאלקה והאחרים היא פעילות שמטרתה ותוצאתה זה נזק למדינת ישראל"

"הגיע הזמן להפסיק להתנחמד ולטאטא את הבעיה מתחת לשטיח. הפעילות של טיבי, זועבי זחאלקה והאחרים היא פעילות שמטרתה ותוצאתה זה נזק למדינת ישראל. הם אומרים את זה בגלוי.

בסוג הטרור שיש היום, לא טרור של ארגונים מסודרים אלא טרור של אוירה שנוצרת כתוצאה מההסתה שיש היום ברחוב הערבי וכתוצאה ממערכת החינוך, מהמדיה ומדברי המנהיגים שמתקבלים כאמת לאמיתה, במצב כזה, כשטיבי מופיע ואומר דברי שקר מובהקים על מה שקורה בהר הבית אחרי שהוא בדק והוא יודע שזה שקר, יש לזה השלכה ישירה למפגעים שלוקחים סכין ויוצאים לרצוח. לכן מה שהאשמתי אותו מעל בימת הכנסת, בהפצת עלילות הדם ודברי השקר הוא וחבריו אחראים באופן ישיר לגל הטרור ולדם שנשפך משני הצדדים".

את העונש שהושת על טיבי רואה השר אלקין כהכרח שכן יש בו אמירת נגד לקביעתו שהוא הריבון בכנסת. "יש מישהו שאומר לו שיירגע והוא לא הריבון כאן, אבל בכל זאת הלחצים הפוליטיים בוועדה עשו את שלהם ולכן נקבעו רק שבועיים. לכן בתגובה שהוצאתי אחרי ההחלטה פניתי ליו"ר הכנסת להפעיל את סמכותו ולהרחיק את טיבי לתקופה ארוכה יותר. אנחנו רואים שח"כ חזן מורחק לתקופה ארוכה ובסמכותו של היו"ר לפעול כך".

אלקין התבקש בהמשך הדברים לשחזר את תחושותיו ברגעי העימות עם טיבי, כאשר הוא מבין שאין לו ברירה אלא להישמע להוראות יו"ר הישיבה אך הוא גם מבין את ההשלכות הציבוריות של סילוקו מהדוכן. "היה לי ברור מה עלי לעשות, להגיד את האמת גם במחיר שהוא יתעצבן. לא במקרה הוא כמעט ולא מתראיין על הפרשה. הוא יודע שהוא איבד שליטה על עצמו. זה אומר שאמרתי דברי אמת והדברים הגיעו למטרה להציב לו ראי, שהציבור והוא ידעו מיהו אחמד טיבי ומי הם חבריו והמשמעות של מעשיהם. לכן גם היום הייתי אומר את אותם דברים שוב". 

הסגן יו"ר טיבי מעיף את השר אלקין

עם זאת מדגיש השר אלקין כי בחר שלא להציב את סדרני הכנסת בסיטואציה לא נעימה שבה הם נאלצים להוריד שר בכוח מהדוכן ועל כן בחר לעשות זאת באופן עצמאי. "אם הייתי מתפרע שם אחמד טיבי היה יוצא הצודק ובלי עונשים ובלי אמירה. לכן צריך לשמור על קור רוח גם כשזה מעצבן, להגיד את מה שיש לך להגיד ומצד שני לקיים את התקנון ולהשתמש בכלים תקנוניים כדי להבהיר לטיבי מי הריבון כאן".

אלקין מוסיף ואומר כי הגיעה העת שטיבי יבין ויתרגל לכך שלא יוכל להטיח שקרים והאשמות קשות. "כשהוא מדבר על אחריות בנט ונתניהו ברצח אבו חדיר לפני שנה, או כשהוא מאשים את שקד ברצח ולסטרוק הוא אומר 'שבי בשקט הידיים שלכם מטונפות בדם ילדים פלשתיניים. כשהוא אומר את זה הוא לא חושב שזה פוגע בכבוד חברי הכנסת". "חופש הביטוי של טיבי נגמר כשאומרים לו את האמת בפנים"

בהמשך השיחה עמו התייחס השר אלקין להכרזת נתניהו על איסור תפילת היהודים בהר הבית. אלקין נשאל אם מדובר בהחלטה מקומית או החלטה ארוכת טווח והשיב כי "ברור שכשמדובר בהגבלה של חברי כנסת מדובר בהוראה זמנית. ראש הממשלה אמר את זה מפורשות. הגישה שלי היא שכל עוד זה חל על הח"כים הערבים, ונאבקתי על כך, כל עוד זה שוויוני וזמני אני יכול להבין את הצעד הזה".

על כך הוסיף אלקין ואמר כי באשר לשיח הכולל אודות הר הבית וכניסת יהודים למקום יש לזכור ולהבין ש"מדינת ישראל מסיבות היסטוריות, שניתן לדון אם הן נכונות או לא, עשתה ויתור ענקי בהר הבית והגבילה תפילת יהודים במקום הקדוש ביותר להם. אחרי זה לבוא אלינו בטענות להסית ולהאשים אותנו, אחרי שעשינו את הויתור הגדול מכל, זו חוצפה שאין כדוגמתה, גם מצד המסיתים כמו טיבי ואחרים וכך צריך לומר את הדברים גם כלפי העולם. עשינו ויתור שיש שאלה אם הממשלה הייתה מוסמכת לעשות אותו ואם הוא עומד בכללים המשפטיים. כך נכון לנהל את השיח. לא מהצד של המותקפים והמסבירים אלא מצד מי שמעביר את הטענות לצד השני. הם אלה שמסיתים ומלהיטים את האווירה. עוד לא ראיתי מנהיג ערבי שעושה צעד כלשהו של ויתור".

באשר להכרזה אודות איסור תפילת היהודים בהר, מבהיר אלקין, בסך הכול חזר נתניהו להדגשת המדיניות הקבועה שנהוגה מזה שנים. "אני חושב שנכון היה לנהוג אחרת, אבל מהרגע שזה נקבע קשה לשנות את המדיניות הזו. ראש הממשלה אמר שהוא מתכוון להקפיד שמה שהיה הוא שיהיה. יחד עם זה הוא אמר שבכוונתו להקפיד גם לטוב ולא רק לרע. היה מקובל כחלק מההסדרים האלה שיהודים יוכלו לבקר בהר, ולכן מדינת ישראל תקפיד שהביקורים האלה יימשכו ואף מסית ומתפרע לא יעצור אותנו. בעבר כל התפרעות הביאה להגבלת כניסת היהודים והיום המשטרה נוהגת אחרת ויש לשבח את השר לביטחון פנים שמנהיג את המדיניות הזו. היום כשיש מתפרעים מטפלים במתפרעים ולא במי שפוגעים בו. אני זוכר שכאשר רציתי לעלות להר בתשעה באב אמרו לי שיש התפרעות שאבוא מחר. היום זו לא המציאות".

סוגיה נוספת שעלתה בשיחה עם אלקין היא סוגיית הדיווחים על ויכוח בינו לבין ראש אמ"ן אודות תרומתו של אבו מאזן למעגל ההסתה והטרור הנוכחי. השר אלקין מבהיר בפתח התייחסותו לסוגיה כי אינו נוהג להתראיין אודות דברים שאמר או לא אמר בחדרים סגורים של הקבינט, אך הוא נכון לפרוס את תפיסתו ומשנתו שלו בעניין ללא קשר לעמדת גורמים ואישים אחרים.

עמדתו של אלקין היא ש"אנחנו מפספסים בכל האירועים האחרונים נקודה מרכזית. התרגלנו למציאות של אינתיפאדה מאורגנת, ולכן אנחנו מחפשים מה אמר או לא אמר אבו מאזן לארגונים כאלה ואחרים. זה חוסר הבנה מוחלט בסיטואציה החדשה שאנחנו נמצאים בה. כרגע אנחנו מתמודדים עם מפגעים בודדים שמגיעים כתוצאה מאווירה. יש לכך סיבות עמוקות. אנחנו רואים את אחוז הצעירים באירועים. אנחנו רואים שצעירים משחקים תפקיד מרכזי באירועים שונים בעולם הערבי. זה תוצאה של שינוי דמוגרפי חברתי בחברה הערבית. היום מה שמשפיע זה ההסתה, החינוך ודברי המנהיגים לא פחות מפקודה שנותנים בלחיצה על כפתור של ארגוני טרור. לכן, גם אם צודק מישהו שטוען שאבו מאזן לא נותן הוראות לפיגועים עדיין כאשר אבו מאזן מופיע ואומר שאנחנו רוצחים ילד בן 13 בדם קר ולא מציין שמדובר בילד שניסה לפגע וכמעט הרג ילד יהודי ולא מזכיר שהוא מטופל אצלנו בבית חולים, כשאבו מאזן מאשים אותנו בכל הקשיים שאנחנו כביכול מנסים לעשות בהר הבית הוא נושא באחריות לכל הסכינאים שיוצאים לדרך. לכן בהיבט הזה חשיבות ההסתה אינה פחותה מהדברים האחרים שהוא עושה או לא עושה".

לדברים הללו מוסיף אלקין וממליץ להפסיק להעלים עין מהתמיכה והמשכורות שמעניק אבו מאזן למחבלים הרוצחים. "צריך להתייחס לזה בשיא הרצינות כי זה מייצר פיגוע לא פחות מפקודה של גורם כזה או אחר".

פרק נוסף של השיחה עם השר עסק בסוגיית קליטתם של יהודים מהעולם והטענות שעלו ביומן ערוץ 7 השבוע ולפיהן גופים האמורים לעודד עלייה אינם עוסקים בתחומים ציוניים קלאסיים אלא שולחים את הצעירים המגיעים ארצה למשימות התנדבות עם בדואים ואריתראים בעוד התיישבות נותרת מחוץ לתחום.

אלקין דוחה את הטענות ומספר על השקעה נרחבת וניכרת של משאבים בנושאי קליטה, אך מעיר כי נושא הקליטה אינו זוכה לתשומת לב  ציבורית, ולמעט ערוץ 7 הוא אינו נתקל בשאלות של כלי תקשורת אחרים סביב הצורך לקלוט עוד ועוד עליית יהודים מהעולם. "היום זה לא מעניין אף אחד. אנחנו משתנים. הרי עלייה היא בסיס קיומנו כאן. פעם בן גוריון השאיר את הנושא הזה לעצמו כי ראה בו חשוב לא פחות מביטחון והבין שבשביל זה הקמנו כאן מדינה יהודית. היום זה הרבה פחות מעניין את התקשורת, אבל בלי ששמנו לב, בתוך שנתיים עלה מספר העולים בחמישים אחוז. מעשרים אלף הגענו לשלושים אלף ואולי יותר. אלו מספרים שלא היו מזה כעשור. בתקציב האחרון הגענו לתוספת של מאות מיליוני שקלים לנושא העלייה וקליטה. אנחנו מעורבים יותר בעידוד עלייה בחוץ לארץ. תמיד אפשר לעבוד יותר ואני האחרון שיאמר שלא צריך עוד משאבים ומאמצים. בתקציב האחרון הלכו לקראתנו משרד האוצר והבינו את גודל השעה"."אני מוכן לבוא ל'הארץ' ולפרוס את משנתי על תיאוריות השלום של השמאל ועל ירושלים, וגם אם ישרקו לי שם אין בעיה"

לקראת תום דבריו התבקש השר אלקין להתייחס להחלטתו להשתתף בכנס השלום של העיתון 'הארץ'. זאת לאחר שבכנס קודם של העיתון אמור היה גם כן להופיע אך בשל מעורבותה של הקרן החדשה בחר, כמו אישים נוספים בימין, לבטל את השתתפותו.

אלקין מציין כי בכנס הקודם, כנס הדמוקרטיה, הייתה הקרן החדשה שותפה יחד עם 'הארץ' בארגון הכנס, ולכן מצא לנכון לבטל את השתתפותו כיוון שסבר שלא נכון להופיע ולהעניק בכך לגיטימציה לקרן. לעומת זאת באירוע המתקרב הקרן היא אחת משבעה או שמונה ארגונים התורמים לכנס ואינה שותפה לניהולו ולכן מצא לנכון להופיע ולפרוס את משנתו. "אני לא חושש לומר את עמדתי בכל כנס ובכל במה, כמו שאני אומר לטיבי את מה שאני חושב כך אני מוכן לבוא ל'הארץ' ולפרוס את משנתי על תיאוריות השלום של השמאל ועל ירושלים, וגם אם ישרקו לי שם אין בעיה, אני מוכן להגן על עמדתי בפני כל ציבור ומעל כל במה".