לא הרי אריה דרעי בממשלת רבין כאריה דרעי בן ימינו
לא הרי אריה דרעי בממשלת רבין כאריה דרעי בן ימינוצילום: Yonatan Sindel Flash90

אין דרדק ישראלי שלא מכיר את אריה דרעי. הוותיקים זוכרים אותו עם מקטרת נעוצה בפיו והוא רוקם מזימות עם יצחק רבין ושרי ממשלתו. הצעירים למדו אותו בשנותיו הקשות. הם ראו אותו מתמודד בין כתלי הכלא, נלחם על חייו מחוץ לזירה הפוליטית, נאבק על עתידו במרכז העשייה במפלגה שבראשה עמד.

לא הרי אריה דרעי בממשלת רבין כאריה דרעי בן ימינו. דרעי בגלגולו הראשון לא ידע מנוח. הוא רצה לכבוש. לנסוק. לטרוף את העולם בדקה. לרגעים ארוכים זה עבד. הוא העפיל מעלה מעלה במהירות בלתי נתפסת. בגיל עשרים ותשע מונה להיות דרעי בגלגולו הראשון לא ידע מנוח. הוא רצה לכבוש. לנסוק. לטרוף את העולם בדקה. לרגעים ארוכים זה עבד. הוא העפיל מעלה מעלה במהירות בלתי נתפסת. בגיל עשרים ותשע מונה להיות שר הפנים בממשלת רבין והיה לשר הצעיר בתולדות מדינת ישראל
שר הפנים בממשלת רבין והיה לשר הצעיר בתולדות מדינת ישראל. באותן השנים נחשב לחביבם של הפוליטיקאים והוא החזיר אהבה. החזיר לשולחיו במפלגה. החזיר לציבור החרדי.

שני עשורים מאוחר יותר, אריה דרעי למד להכיל. למד לשמר את הקיים. למנוע מפגעים, לבלום תקריות, לכבות שריפות. הוא כבר לא טורף את העולם. הוא לא חזר לשם כך. נכון, השנים עשו את שלהן. גם הנסיבות. תהפוכות חייו. אבל בעיקר משום שהוא עסוק בקרבות בלימה. לא רק הוא השתנה. גם המערכת הפוליטית השתנתה. השחקנים הנוכחיים אינם שחקני העבר, עם האחרונים שחה דרעי טוב יותר.

1. אריה מכלוף דרעי‏ נולד ב-ט' באדר תשי"ט במקנס שבמרוקו לאליהו ואסתר לבית אזוגי. באותן השנים התגוררו הוריו באחד הרבעים החדשים המבוססים בעיר והושפעו מהתרבות הצרפתית. אביו ניהל עסק משגשג בתחום החייטות ומשפחתו ניהלה אורח חיים מסורתי. בשנות ילדותו נשלח אריה ללמוד בבית הספר 'אוצר התורה' ששילב לימודים כלליים עם לימודים יהודיים. כשמלאו לו תשע שנים עלתה משפחתו ארצה והשתקעה בבת ים.

עם עליית משפחתו ארצה ניסה אביו לשלבו בבית ספר ממלכתי דתי בראשון לציון, אך קשיי ההתאקלמות הובילו אותו לחזרה הביתה. בשלב מסוים אנשי אחד הארגונים החרדיים שעסקו בפעולות קירוב הכניסוהו למוסד לימוד חרדי בחדרה ובהמשך לישיבות חרדיות. בשיא פריחתו הרוחנית למד אריה דרעי בישיבת חברון הליטאית, שם גם הוסמך לרבנות‏. ב־1981 נישא ליפה כהן.

2. למרות היותו בעל מח חריף שיועד לגדולות בעולם הרוחני, פצח אריה דרעי בעסקנות ציבורית. תחילה גילה מעורבות במישור המוניציפאלי, כשמונה למזכיר היישוב החרדי מעלה עמוס וחבר המועצה האזורית גוש עציון. עד מהרה טיפס במעלות העסקונה הפנים-חרדית והיה לבן בית בביתו של מנהיג תנועת ש"ס המיתולוגי, הרב עובדיה יוסף.

למרות היותו בעל מח חריף שיועד לגדולות בעולם הרוחני, פצח אריה דרעי בעסקנות ציבורית. עד מהרה טיפס במעלות העסקונה הפנים-חרדית והיה לבן בית בביתו של מנהיג תנועת ש"ס המיתולוגי, הרב עובדיה יוסף
ב־1984 מונה דרעי לתפקיד מזכיר מועצת חכמי התורה של התנועה ושנה לאחר מכן התמנה לעוזרו של יו"ר תנועת ש"ס דאז, שר הפנים הרב יצחק פרץ. הדרך למעלה התנהלה בקצב מסחרר. חודשים ספורים לאחר שנכנס לתפקידו קיבל את תואר מזכ"ל התנועה. שלושה חודשים לאחר מכן, כשהוא בן 27 בלבד, מונה דרעי למנכ"ל משרד הפנים. שנה וחצי נוספות ובבחירות לכנסת השתים-עשרה נטש הרב פרץ את מקומו בש"ס בשל סירובו לכהן כשר הפנים בעקבות פסיקת בג"ץ שעל משרד הפנים לרשום גרים רפורמיים כיהודים. אריה דרעי מונה לשר הפנים בממשלתו של יצחק שמיר והושבע לתפקידו ב-22 בדצמבר 1988.

3. במהלך שנותיו של דרעי בזירה הפוליטית נתפסה ש"ס בהנהגתו כמי שפוזלת שמאלה בעניינים המדיניים. את התווית השמאלנית 'קנה' דרעי ביושר לאחר שיחד עם חברי מפלגתו נעדר בהצבעת אי האמון שהתקיימה במליאת הכנסת ב–23 בספטמבר 93’ על הסכמי אוסלו ובכך אפשר את אישורה.

מספר שנים לאחר מכן, לאחר שדרעי פרש מהחיים הפוליטיים וכדי להתמודד עם החקירה נגדו, הוא העניק ריאיון באנגלית לספר 'Dispatches from Palestine' ובו הוא אישש את שטענו בימין על היותה של ש"ס מפלגת שמאל וטען כי הדבר נעשה בהכוונת הרב עובדיה יוסף.

"זו חכמתו הגדולה של הרב עובדיה שהעביר את מצביעי הימין לש"ס שהינה מפלגת מרכז שמאל", צוטט דרעי בריאיון והוסיף כי "בהקשר לתהליך השלום הייתי מגדיר את ש"ס כמפלגת שמאל". במהלך הריאיון מצוטט דרעי כמתגאה על כך כי "לולא תמיכת ש"ס לא היה הסכם אוסלו".

"זו חכמתו הגדולה של הרב עובדיה שהעביר את מצביעי הימין לש"ס שהינה מפלגת מרכז שמאל", צוטט דרעי בריאיון והוסיף כי "בהקשר לתהליך השלום הייתי מגדיר את ש"ס כמפלגת שמאל". במהלך הריאיון מצוטט דרעי כמתגאה על כך כי "לולא תמיכת ש"ס לא היה הסכם אוסלו"
עם זאת, למעט אותו ריאיון, לאורך כל השנים שבהן הימין כינה אותו 'בוגד', דאג דרעי להתנער מהסכמי אוסלו: "לא תמכתי ברעיון של אוסלו ולא בביצוע של אוסלו", אמר בראיון ל'ערוץ 7' לפני למעלה מעשור. בריאיון אחר סיפר כי בטרם ההצבעה "אמרתי לרב עובדיה את עניות דעתי, שצריך להתנגד לאוסלו. הרב שקל ולבסוף הורה לי להימנע. כמובן שעשיתי ככל אשר הורו לי".

אחד הפרקים הפוליטיים ההיסטוריים הרשומים - בין היתר - על שמו, הוא התרגיל שכונה לימים 'התרגיל המסריח' במסגרתו ביקשה מפלגת העבודה להפיל את ממשלת האחדות של שמיר ולכונן ממשלת שמאל. הפרטנר המרכזי לכך היה אריה דרעי. כידוע התרגיל נגנז וכתוצאה מכך, הקים יו"ר הליכוד, יצחק שמיר, ממשלת ליכוד-ימין-חרדים, שגם בה כיהן אריה דרעי כשר הפנים.

4. הפרק העגום בחייו החל בסביבות 1990. חשדות בפלילים נקשרו לראשו של דרעי וחקירות המשטרה חוללו שמות בתדמיתו. ב-1992 לקחה מפלגת העבודה בראשות יצחק רבין את הגה השלטון. גם אז הצטרפה ש"ס לממשלת ישראל העשרים וחמש, דרעי המשיך לכהן כשר הפנים והפעם אף כחבר כנסת, אולם צילן של החקירות ריחפו מעל לראשו.

ב-8 בספטמבר 1993 קבע בג"ץ כי דרעי אינו יכול לכהן כשר בממשלה כאשר קיים נגדו כתב אישום. דרעי התפטר מתפקידו כשר הפנים אך נותר להנהיג את תנועת ש"ס שהתייצבה מאחוריו וטענה לחפותו.

ב-17 במרץ 1999 הרשיע בית המשפט המחוזי בירושלים את אריה דרעי במרבית אישומיו. על דרעי נגזרו ארבע שנות מאסר.

במערכת הבחירות לכנסת החמש עשרה גרפה תנועת ש"ס בראשותו של דרעי 17 מנדטים. הישג חסר תקדים זה הגיע לאחר קמפיין 'הוא זכאי' במרכזו עמד דרעי שהאשים את המערכת המשפטית ברדיפה אחריו ומאחוריו עמד מנהיגה הרוחני של המפלגה הרב עובדיה יוסף. עם זאת, למרות ההישג המדהים, במסגרת המו"מ הקואליציוני עם ראש הממשלה הנבחר אהוד ברק, הדיח הרב עובדיה את דרעי מראשות המפלגה והצניח תחתיו את אלי ישי. בחודש ספטמבר 2000 החל דרעי בריצוי עונשו ב'כלא מעשיהו'.

במערכת הבחירות לכנסת החמש עשרה גרפה תנועת ש"ס בראשותו של דרעי 17 מנדטים. הישג חסר תקדים זה הגיע לאחר קמפיין 'הוא זכאי' במרכזו עמד דרעי שהאשים את המערכת המשפטית ברדיפה אחריו ומאחוריו עמד מנהיגה הרוחני של המפלגה הרב עובדיה יוסף
5. לקראת הבחירות ב-2012 חזר דרעי להנהגת ש"ס לצדם של אלי ישי ואריאל אטיאס והוצב במקום השני לאחר אלי ישי ברשימת ש"ס לכנסת. בשלהי 2014, עם פיזור הכנסת התשע עשרה וכשברקע ריחפה פטירת הרב עובדיה יוסף, השלים דרעי את השתלטותו המחודשת על תנועת ש"ס. במערכת הבחירות האחרונה התמודד ראש בראש עם היו"ר היוצא של המפלגה, אלי ישי, שהתמודד במסגרת מפלגת 'יחד - העם אתנו'.

אחד הרגעים הקשים עמם התמודד במערכת הבחירות האחרונה היה ב-28 בדצמבר 2014 כשבחדשות ערוץ 2 פורסמה קלטת וידאו משנת 2008 שבה נראה מנהיג התנועה המיתולוגי הרב עובדיה יוסף מביע את חששותיו מדרעי ומכנה אותו בתואר "רשע". דרעי בתגובה הודיע על התפטרותו מראשות התנועה, אך לקראת סגירת הרשימות לבחירות חזר אליה באומרו כי מנהיג התנועה החדש הרב שלום כהן כפה אליו את חזרתו.

עם כינון ממשלתו הרביעית של נתניהו מונה דרעי לשר הכלכלה ולשר לפיתוח הנגב והגליל לצד חברות בקבינט המדיני ביטחוני. השבוע התפטר מתפקידו כשר הכלכלה, כדי להציל את מתווה הגז שהוביל ראש הממשלה נתניהו מחד, ומאידך לשמור על מילתו ולא להפעיל את סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, בדרך לאישור המתווה.

כל כך הרבה ציוני דרך רשם דרעי בשנותיו בפוליטיקה. עושה רושם שהמילה האחרונה של אריה דרעי בפוליטיקה הישראלית עודנה רחוקה. 

---

מתוך מגזין ערוץ 7