טבעת חתונה
טבעת חתונהצילום: Thinkstock

אחד מרבני ארצות הברית הנפיק היתר לאשה נשואה שבעלה סרבן גט להשתחרר מכבלי העגינות בלא גט.

הנימוק להיתר נלקח מדין 'מקח טעות', וזאת על אף שהאישה קיימה חיים רגילים עם הבעל תקופה ארוכה ובמהלך חייהם המשותפים אף נולדה להם בת. בבסיס ההיתר עמדה חוות דעת של רופא שטען כי הבעל סבל ממחלת נפש עוד בטרם נישא לה.

ההיתר המחודש ניתן לאשה באורח נדיר מתוך התחשבות במצב האישה העגונה הכבולה בכבלי עגינות זה חמש שנים, ובעלה מסרב לתת לה גט.

פרטי המקרה הגיעו לאוזני ראב"ד 'העדה החרדית' הרב שטרנבוך שמיהר לפרסם את מחאתו נגד ההיתר להפקיע קידושין לאחר חיים משותפים כמה שנים בלא גט, ואף התבטא במכתבו כי "אין לי מנוחה שאין שומעים מחאה על כבוד ה' ותורתו".

 "בדבר מה שנתפרסם כאן פסק של אחד מגדולי ראשי הישיבות באמריקה עם אחד מהפוסקים שם שהתיר רח"ל בלא גט אשה שכבר חיה יחד עם בעלה תקופה, וכבר יש לה ילד ממנו, ועכשיו לדעת הרופא הוא סובל ממחלת נפש שהייתה בו כבר קודם, והם פסקו שנתברר שזהו מקח טעות ויכולה להינשא מיד, וסידרו לה חופה וקידושין בלא גט", פתח הרב שטרנבוך את מכתבו.

לטענת הרב שטרנבוך בדרך זו ניתן למצוא היתרים ולבטל קידושין רבים למרות שהם שרירים וקיימים. "בדרך זו יכולים לקלקל כל דיני אישות בישראל, ולדוגמא חולה סרטן רח"ל שתמיד המחלה מקוננת בגופו הרבה לפני שמתברר, נאמר שהוא מקח טעות, וכן כמוהו באלפי מקרים, ובהרבה גיטין האשה מביאה חוות דעת מרופאים שסובל וסבל ממחלת נפש, ולדעת רבנים אלו נאמר שלא צריכה גט ח"ו, וזהו הירוס הדת וקלקול דיני אישות בישראל", אמר.

בסיום דבריו הוסיף הרב שטרנבוך כי מעיקר הדין היה ראוי לקרוע קריעה על "סילוף דין תורה", כלשונו, ויצא בקריאה באומרו כי "בית ישראל חייב לפרסם שאין לפסקם שום יסוד, והיא אשת איש לכל דבר והוולד ממזר".