יד לספר תורה. ארכיון
יד לספר תורה. ארכיוןצילום: Rachael Cerrotti - פלאש 90

ספר התורה נתרם על ידי הפילנתרופים היהודים, בני הזוג הילטון ולואיז נתנזון מאנגליה, שהחליטו לתרום את ספר התורה לאחר שחגגו את בר המצווה של בנם בעיר.

בני משפחותיהם של בני הזוג מגיעים מהערים לודז' וראדום בפולין. בני הזוג גם התכבדו לכתוב את המילים האחרונות בספר, בטקס שנערך בבית הכנסת בלודז' בנוכחותו של הרב הראשי של פולין מיכאל שודריך.

הספר כולו נכתב לאורך שישה החודשים האחרונים. עד תרומתו של ספר התורה השתמשו חברי הקהילה היהודית בלודז', המונה מאות יהודים, בספר תורה עתיק מהתקופה שלפני מלחמת העולם השניה, שהיה במצב רעוע במיוחד וחלק מדפיו כבר היו קרועים.

"זהו רגע נפלא בהיסטוריה של 210 שנות קיומה של הקהילה היהודית בלודז', כאשר אנו חוגגים גם עשרים שנה לחזרת הקהילה היהודית למקום בו היתה לפני מלחמת העולם השנייה" אמר במהלך הטקס שמחה קלר, רב הקהילה היהודית של לודז'. לפני פריצתה של מלחמת העולם השנייה, היוותה לודז' את אחת הערים בעלות הקהילה היהודית הגדולה ביותר, עם מאות אלפי יהודים שהתגוררו בעיר.

הפריחה המחודשת של החיים היהודיים בפולין באה לידי ביטוי גם בטקס שנערך לפני מספר שבועות, בו חנכה הקהילה היהודית הרפורמית בפולין בית כנסת בעיר גדנסק בצפון המדינה. בית הכנסת נקרא על שמו של חיים דב בליאק, אחד מראשי "בית פולין" – ארגון הגג של הקהילות היהודיות הרפורמיות בפולין.