נתניהו ואובמה
נתניהו ואובמהצילום: פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו ימריא אחר הצהריים לארה"ב, שם יוועד מחר (שני) עם הנשיא האמריקני ברק אובמה.

בישראל מקווים כי אחד ההישגים עמם ישוב נתניהו הוא הגדלת הסיוע הבטחוני שנותנים האמריקנים לישראל באופן משמעותי.

ביום שישי טענו בכירים בסביבת אובמה כי לא צפויה הודעה בנושא הסיוע בתום הפגישה בין השניים, אבל הנושא יועלה באופן ודאי בשיחה עם שני המנהיגים, לאחר שרוב העניינים כבר סוכמו בין שר הביטחון משה יעלון, ושר ההגנה האמריקני אשטון קרטר. הגידול בסיוע אמור להיות של בין מיליארד וחצי לשני מיליארד דולרים בשנה.

עם זאת, מבחינתו של הנשיא האמריקני, הנושא המרכזי שעל הפרק הוא חידוש המגעים עם הפלסטינים. בצד האמריקני מבינים שהסוגיה בעייתית מאוד.

בסוף השבוע הודו בבית הלבן כי להערכתם לא יכון הסדר קבע בין ישראל והפלסטינים במהלך כהונתו של הנשיא אובמה. גורם אמריקני בכיר אמר לערוץ 7 כי "על פי המצב הנוכחי, לא ישראל ולא הפלסטינים מוכנים לקיים משא ומתן רציני בניסיון להגיע להסדר קבע, או לפחות להסדר ביניים".

הגורם הוסיף עם זאת, כי להערכתו הנושא יועלה בשיחה בין הנשיא לראש הממשלה, כדי להבהיר שהאמריקנים לא מרפים מהמאמצים שלהם לקרב בין הצדדים. "הנשיא כבר אמר בעבר שיהיה קשה מאוד להגיע להסכם, ומטרתו היא קודם כל להפשיר את הקיפאון, ולהביא ליצירת אמון בין הצדדים, וגם זו משימה לא פשוטה כלל".

בין היתר ישוחחו נתניהו ואובמה על יוזמת ניו זילנד לכפות על הצדדים לשוב ולשוחח, באמצעות הצהרה של ישראל כי תקפיא בנייה, ושל הפלסטינים שיעצרו את כל ההליכים שלהם בבית הדין בהאג.

לאחר פגישתו עם הנשיא, ינאם ראש הממשלה במכון מחקר נחשב, וביום שלישי יגיעו לכינוס הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה. את יום רביעי, יקדיש ראש הממשלה לענייני הסברה ולראיונות עם כלי תקשורת אמריקניים, צעד שבעבר הוכיח את עצמו.