איילת שקד
איילת שקדצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

שרת המשפטים, איילת שקד, חתמה על נוסח חדש לתקנות רואי החשבון הקובע כללים חדשים לעניין ההתמחות בראיית חשבון – מועד תחילת הראיונות למועמדים והיקף שעות ההתמחות.

התקנות החדשות נועדו להביא לכך שרואי חשבון יקבלו מתמחים במועד אחיד ביחס לשלב בלימודים בו מצויים המועמדים להתמחות, וזאת בדומה להסדר שנקבע לאחרונה בכללי לשכת עורכי הדין.

התקנות החדשות קובעות שלא ניתן יהיה לראיין מועמד להתמחות או לקבלו להתמחות אלא לאחר שהשלים שני שליש מנקודות הזכות הנדרשות להשלמת הלימודים לתואר בוגר במוסד להשכלה גבוהה או להשלמת תכנית מוכרת אחרת.

התקנות אינן מונעות מסטודנט לעבוד אצל רואה חשבון לפני המועד המותר לראיונות, אך רואה החשבון אינו רשאי להתנות קבלה להתמחות בהעסקה זו.

ההסדר החדש אמור למתן את התחרות בין המתמחים על מקומות ההתמחות ובין רואי החשבון על המתמחים, אשר הביאה להקדמה בלתי סבירה במועד קביעת מקום ההתמחות עד שנהוג היה שמתמחים קבעו לעצמם את מקום ההתמחות עוד במהלך שנת הלימודים הראשונה.

התקנות החדשות מסדירות גם את שעות ההתמחות וההיעדרויות. על פי התקנות הישנות חויבו המתמחים לעבוד 35 שעות שבועיות מבלי שנקבעו כללים על מספר ימי העבודה בשבוע.

במסגרת התקנות החדשות על המתמחים לפרוס את שעות העבודה השבועיות על פני חמישה ימי עבודה וזאת כדי למנוע ממתמחה לרכז את שעות העבודה במספר מועט של ימים דבר העלול לפגוע באפקטיביות של ההתמחות.

כמו כן, התקנות החדשות מתייחסות לרציפות ההתמחות, ימי ההיעדרות ממקום התמחות והאפשרות למשוך את תקופת ההתמחות לפרק זמן ארוך משנתיים, באופן שלא יפגע באיכות ההתמחות ושסך כל התקופה לא תעלה על ארבע שנים.

התקנות בעניין הראיונות להתמחות, יחולו על סטודנט שיחל לימודיו באוקטובר 2016. התקנות בעניין שעות התמחות יחולו על מי שיחל בהתמחותו בתחילת שנת 2016.

לדברי שרת המשפטים איילת שקד, "ראיית חשבון הינה תחום ראוי ומשמעותי, ולכן חשוב שהמדינה, כרגולטור, תמקסם את התועלת מתקופת ההתמחות המכשירה את בעלי המקצוע בתחום. משרד המשפטים מחויב להסדרת סביבת הלמידה וההתמקצעות של מתמחים בראיית חשבון, ולכן נעשו מספר תיקונים משמעותיים בתקנות, המשפיעים באופן ישיר הן על סיכוייהם של סטודנטים להתקבל להתמחות והן על יכולתם לבצע אותה בצורה מיטבית".