קניות דרך המחשב - משתלם?
קניות דרך המחשב - משתלם?Thinkstock

הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע והיחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח״ה) בלהב 433 במשטרת ישראל, סיימה לאחרונה חקירה משותפת של פרשה במסגרתה נחקר מתכנת בכיר (לשעבר) בחברת BDI.

על פי החשד, המתכנת ניצל את מעמדו בחברה ומחק נתוני אשראי שליליים ממאגרי המידע השמורים והרגישים של החברה.

בנוסף אליו, החקירה חשפה חמישה מתווכים שהבטיחו למבקשי הלוואות, בעלי מידע שלילי ב-BDI, לדאוג למחיקת הנתונים תמורת תשלום.

דו"חות נתוני אשראי, המכונים גם "דו"חות BDI", כוללים מידע כלכלי שלילי על חייבים ובכללם מידע על הגבלת חשבונות בנק, חובות לחברות כרטיסי אשראי, תיקים בלשכות הוצל"פ והליכי פשיטת רגל. נתונים אלה, משמשים גופים שונים במשק, בבואם לבחון בקשות למתן הלוואות ומשכנתאות, ולקבוע את תנאיהן. ראש רמו"ט הינו בעל הסמכות ליתן רישיון להפעלת שירות נתוני אשראי.

על פי החשדות שנחקרו על ידי חוקרי להב 433 יאח"ה וחוקרי מחלקת החקירות ברמו"ט, עובד החברה פעל, תמורת תשלום, למחיקת המידע השלילי, כך שבדו"חות נתוני אשראי לא יוצג מידע זה. החשוד, שהיה שקוע בחובות כבדים, הסווה את המחיקה בדרכים מתוחכמות ובכלל זה כניסה למאגרי המידע תחת זהות אחרת וביצוע פעולות המוחקות את עקבות מעשיו.

עד לגילוי המעשים הספיק עובד החברה למחוק את המידע אודות 18 חשודים, חלקם הצליח לקבל במרמה באמצעות הדו"חות המזויפים, הלוואות בגובה מאות אלפי שקלים.

המתווכים שפעלו בפרשיה עוסקים מרביתם כיועצי הלוואות, ועל פי החשד תיווכו ללקוחותיהם את המחיקה על מנת שלקוחותיהם יקבלו הלוואה ואילו הם יקבלו את עמלת הייעוץ. ממצאי החקירה הועברו לפרקליטות מחוז תל אביב.