מטה האו"ם בניו יורק
מטה האו"ם בניו יורקצילום: YERPO

השבוע, ייערך אירוע מיוחד באו"ם של המשלחת הישראלית, בשיתוף עם עמותת יד חיים הרצוג ו-AJC, לציון 40 שנה להחלטה שהשוותה את הציונות לגזענות.

באירוע רם הדרג צפויים להשתתף מזכ"ל האו"ם, באן קי- מון, שגרירת ארה"ב באו"ם, סמנתה פאוור, בני משפחתו של הנשיא ה-6 של מדינת ישראל, חיים הרצוג, אשר כיהן כשגריר ישראל באו"ם בזמן קבלת ההחלטה, ובכירים נוספים.

כזכור, ב-10 בנובמבר 1975, נשא שגריר ישראל באו"ם דאז, חיים הרצוג ז"ל, את אחד הנאומים החשובים בהיסטוריה נגד החלטת האו"ם שהשוותה את הציונות לגזענות.

ההחלטה שיזמה הליגה הערבית בניסיון לבודד את ישראל בזירה הבינלאומית, התקבלה ברוב גדול, ובוטלה רק בשנת 1991. תקופה זו הייתה נקודת השפל החמורה ביותר ביחסי ישראל והאומות המאוחדות.

לאחר שההצעה אומצה, אמר הרצוג ז"ל בנאומו: "לגבינו, העם היהודי, זוהי אינה אלא אפיזודה חולפת בהיסטוריה ארוכה, עשירה ומלאת מאורעות. בעינינו אין זו אלא פיסת נייר ועל כן נתייחס אליה בהתאם"’, בעוד הוא קורע את דף ההחלטה מעל בימת העצרת הכללית.

השגריר דני דנון אומר לנו לקראת האירוע כי "לפני 40 שנה, נכתב פרק חשוך בהיסטוריה של האו"ם, ולמרות ביטול ההחלטה, הצביעות וניסיונות הדה לגיטימציה כלפי מדינת ישראל עדיין מהדהדים במסדרונות הארגון. על האו"ם לקרוע את הפרק הזה מתולדותיו, ולפתוח בדף חדש של שוויון והוגנות בין המדינות".